به دوره مقدماتی آموزش گوگل آنالیتیکس خوش آمدید. در این دوره تلاش می‌کنیم تا شما را با اصول اساسی کار با این نرم‌افزار آشنا کنیم. به زبان ساده گوگل آنالیتیکس ابزاری برای اندازه‌گیری آمارهای گوناگون در وب‌سایت یا اپلیکیشن است. این ابزار به درک بهتر مخاطبان وب‌سایت و اپلیکیشن کمک می‌کند؛ و از این طریق موجب اخذ تصمیمات بهتر برای رسیدن به اهداف گوناگون می‌شود.

در دوره مقدماتی آموزش گوگل آنالیتیکس، شما را با روش ایجاد حساب، فعال‌سازی حساب، تنظیم بازدیدها (views) و فیلترها (filters)، خواندن گزارش‌های پایه‌ای، تنظیمات موجود در داشپورد، روش تجزیه و تحلیل اساسی، تنظیم اهداف (goals) و پیگیری وضعیت کمپین‌ها (campaign tracking) آشنا می‌کنیم.

فهرست عناوین

تعریف تجزیه و تحلیل ترافیک دیجیتال (Digital Analytics)

مشتریان معمولا خرید خود را طی چند مرحله انجام می‌دهند. در علم بازاریابی این رویه با ارائه مفهومی به نام قیف فروش (purchase funnel) توضیح داده می‌شود. در قیف فروش مراحل مختلفی وجود دارد که تعاملات خریدار را شرح می‌دهد.

یک قیف فروش ساده شامل مراحل زیر است:

  1. جذب (Acquisition): به معنی ایجاد آگاهی در کاربر و جلب علاقه اوست.
  2. رفتار (Behavior): زمانی رخ می‌دهد که کابران با کسب‌وکار شما درگیر می‌شوند.
  3. تبدیل (Conversion): به مرحله تبدیل شدن کاربر به مشتری کسب‌وکار شما گفته می‌شود.
قیف فروش

قیف فروش

در دنیای آفلاین (بازارهای سنتی) اندازه‌گیری این فرآیند بسیار مشکل است؛ اما در دنیای دیجیتال ما می‌توانیم رفتار کاربر را در طول مسیر قیف فروش، به دقت و از جنبه‌های گوناگون اندازه‌گیری کنیم. ما می‌توانیم بفهمیم که چه رفتارهای آنلاینی موجب خرید می‌شود؛ و با استفاده از این داده‌ها تصمیماتی آگاهانه در جهت افزایش کاربران جدید، افزایش درگیری آنها با کسب‌وکارمان و افزایش نرخ فروش (تبدیل کاربر به مشتری) بگیریم.

مثالی از تجزیه و تحلیل ترافیک دیجیتال در عمل

یک فروشگاه آنلاین لباس را تصور کنید که هدفش فروش تیشرت‌های بیشتر باشد. در این مثال گوگل آنالیتیکس می‌تواند با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کمپین‌های تبلیغاتی، به شما در یافتن بهترین روش تبلیغات کمک کند؛ تا با افزایش سرمایه‌گذاری روی آن کانال تبلیغاتی، فروش محصول مدنظر خود را افزایش دهید.

اطلاعات جمع‌آوری شده از این طریق راهنمای مناسبی برای تصمیم‌گیری آگاهانه است. به عنوان مثال با تجزیه و تحلیل داده‌های جغرافیایی، می‌توان مناطقی که خرید بیشتری دارند را شناسایی کرده و کمپین‌های تبلیغاتی را در آن مناطق گسترش داد.

همچنین تجزیه و تحلیل مسیر حرکت کاربران در فرآیند خرید از فروشگاه آنلاین، به شما در یافتن مشکلات این مسیر و رفع آنها کمک می‌کند. به عنوان مثال برخی از خریداران علاقه‌ای به ثبت‌نام در فروشگاه آنلاین شما را نداشته و تمایل دارند بدون نیاز به ثبت‌نام، قادر به خرید محصول مدنظر خود باشند.

مزایای تجزیه و تحلیل ترافیک دیجیتال برای سایر کسب‌وکارها

  • وب‌سایت‌های محتوا محور می‌توانند از این امکان برای ایجاد مخاطب وفادار، اشتیاق بیشتر در کاربران، درک علاقه آنها و همسویی بیشتر تبلیغات وب‌سایت با علاقه کاربران استفاده کنند.
  • کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیک می‌توانند از این امکان برای درک بهتر رفتار خریداران آنلاین بهره برده و روش‌های مناسب‌تری را برای بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات خود انتخاب کنند.
  • وب‌سایت‌های تولید سرنخ فروش (Lead)، می‌توانند به کمک این روش اطلاعات مشتریان بالقوه را جمع‌آوری کرده و برای تماس در اختیار تیم فروش بگذارند.

نکته مهم: اگرچه در درجه اول درباره جمع‌آوری اطلاعات رفتاری کاربران یک وب‌سایت توسط گوگل آنالیتیکس صحبت کرده‌ایم؛ اما از این ابزار می‌توان در جمع‌آوری اطلاعات رفتاری کاربران اپلیکیشن‌های تلفن همراه، سیستم‌های فروش آنلاین (online point-of-sales systems)، کنسول‌های بازی ویدئویی، سیستم‌های ارتباط با مشتریان (customer relationship management systems) و هر پلتفرم آنلاین دیگری نیز استفاده کرد.

به‌طور خلاصه گوگل آنالیتیکس به شما در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های رفتاری کاربران کمک می‌کند؛ تا درک دقیق‌تری از کاربران، مشتریان و مسیر خرید یا کاربری آنها پیدا کرده؛ و راه‌حل‌های بهتری را برای بهبود کسب‌وکار آنلاین خود بیابید.

گوگل آنالیتیکس چطور کار می‌کند؟

این ابزار یک تکه کد جاوا اسکریپت (Java-script Code) را در اختیار شما قرار می‌دهد. با گذاشتن این کد در صفحات وب‌سایت خود، به گوگل آنالیتیکس اجازه جمع‌آوری اطلاعات کاربران را می‌دهید.

روند جمع‌آوری داده‌ها در گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس ابتدا داده‌ها را جمع‌آوری و سپس از آنها گزارش‌های کاربردی تولید می‌کند.

رهگیری وب‌سایت (Tracking a Website)

برای رهگیری فعالیت کاربران در یک وب‌سایت، در مرحله اول باید یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس بسازید. سپس باید تکه کد جوا اسکریپتی که حساب گوگل آنالیتیکس در اختیارتان می‌گذارد را به کدهای موجود در تمام صفحات وب‌سایت خود اضافه کنید. با این کار هر بار که یک کاربر از یک یا چند صفحه وب‌سایت شما بازدید کند؛ کد مدنظر نحوه تعامل کاربر را با صفحات وب‌سایت ثبت می‌کند.

به عنوان مثال در یک فروشگاه آنلاین، این کد می‌تواند به شما در مورد تعداد بازدیدگنندگان یک دسته محصول در مقایسه با دسته دیگری از محصولات، اطلاعات کاملی را ارائه دهد. یا در مثالی دیگر می‌تواند با سنجش عملکرد کاربر در صفحه نهایی کردن خرید یک محصول، دقیقا به شما بگوید که چند کاربر در این صفحه، محصول را خریداری کرده‌اند.

ردیابی وب‌سایت

ردیابی وب‌سایت

همچنین کد رهگیری اطلاعات دیگری از جمله زبان پیشفرض مرورگر (فارسی، انگلیسی و…)، نوع مرورگر (کروم، موزیلا، سافاری، اج و…)، نوع دستگاه (دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت، گوشی هوشمند) و سیستم عامل دستگاه را جمع‌آوری می‌کند. جالب است بدانید که این کد رهگیری حتی می‌تواند منبع ترافیک را نیز ثبت کند. منبع ترافیک ورودی به وب‌سایت شما می‌تواند موتورهای جستجو، کلیک روی تبلیغات بنری، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی، لینک شما در سایر وب‌سایت‌ها و… باشد.

به خاطر داشته باشید که با هر مرتبه بارگزاری مجدد صفحه وب‌سایت، کد رهگیری اطلاعات به‌روز شده درباره فعالیت کاربر را جمع‌آوری کرده و برای پلتفرم گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند. گوگل آنالیتیکس این فعالیت را در یک دوره زمانی به نام جلسه یا نشست (session) گروه‌بندی می‌کند. یک نشست با شروع فعالیت کاربر در صفحه‌ای از سایت که کد رهگیری در آن فعال است آغاز و با 30 دقیقه غیرفعال بودن کاربر به پایان می‌رسد. همچنین اگر کاربر پس از 30 دقیقه دوباره در آن صفحه فعال شود، یک نشست جدید توسط کد رهگیری آغاز می‌شود.

پردازش داده‌ها و گزارش‌دهی

گوگل آنالیتیکس داده‌های دریافت شده از کد رهگیری را بر اساس معیارهای گوناگونی مثل موبایل یا دستکتاپ بودن دستگاه کاربر یا نوع مرورگر کاربر پردازش می‌کند. سپس این اطلاعات را سازمندهی کرده و به شکل گزارش‌های گوناگون در اختیار شما قرار می‌دهد.

البته گوگل آنالیتیکس علاوه بر شکل گزارش‌دهی پیش‌فرض، دارای قابلیت دریافت تنظیمات پیکربندی اختصاصی است؛ که به کمک آن می‌توان نحوه پردازش داده‌ها را سفارشی‌سازی کرد.

به عنوان مثال با استفاده از فیلترها می‌توانید تنظیم کنید که بازدیدهای ثبت شده از یک آی.پی (IP) خاص (مثلا کارکنان شرکت مالک وب‌سایت) در آمار وب‌سایت مورد محاسبه قرار نگیرد. یا فقط داده‌های منطقه یا کشوری خاص پردازش شود که برای کسب‌وکار شما مهم است.

پردازش داده‌ها و گزارش‌دهی

پردازش داده‌ها و گزارش‌دهی

نکته بسیار مهم: هنگامی که گوگل آنالیتیکس داده‌ها را پردازش می‌کند؛ آنها را در یک پایگاه داده (database) ذخیره کرده که امکان ایجاد تغییر در آن وجود ندارد. بنابراین فراموش نکنید که هنگام انجام تنظیمات پیکربندی، داده‌هایی که احتمالا در آینده به آن نیاز خواهید داشت را مستثنی نکنید.

راه‌اندازی حساب گوگل آنالیتیکس

این آموزش بر اساس منبع رسمی گوگل برای آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics Academy) تولید شده است. از آنجا که پلتفرم گوگل آنالیتیکس به‌صورت مداوم در حال تغییرات بزرگ و کوچک است؛ ممکن است تفاوت‌هایی در شکل، مراحل اجرا و… این آموزش با نسخه واقعی این پتلفرم مشاهده کنید. البته این تفاوت‌ها معمولا جزئی بوده و خللی در یادگیری مفاهیم و روش کار با این پلتفرم ایجاد نمی‌کند.

برای دسترسی به حساب گوگل آنالیتیکس دو راه وجود دارد. در درجه اول در صورت داشتن یک حساب گوگل، می‌توانید با مشخصات همان حساب، وارد گوگل آنالیتیکس شوید. برای این کار باید به آدرس analytics.google.com مراجعه کنید. همچنین در صورتی که در گوگل حساب ندارید؛ با کلیک روی لینک Create Account (ساخت حساب)، می‌توانید یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید.

ایجاد حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری

در مرحله بعد نام حساب خود را وارد کنید. این نام معمولا نام وب‌سایت شما است. همچنین می‌توانید حساب (Account) وب‌سایت خود را به سازمان (Organization) مدنظرتان متصل کنید. در ادامه با تیک زدن گزینه‌های بعدی در بخش account data sharing settings می‌توانید به گوگل اجازه استفاده از داده‌های وب‌سایت خود را بدهید. این کار با حفظ محرمانگی اطلاعات وب‌سایت شما و با اهدافی از قبیل توسعه بهتر محصولات، پشتیبانی بهتر و ارائه سرویس‌های بهتر از سوی گوگل انجام می‌شود.

راه‌اندازی حساب کاربری

راه‌اندازی حساب کاربری

در ادامه باید بین سه گزینه وب‌سایت، اپلیکیشن و یا هردو یک مورد را انتخاب کنید. در واقع در این مرحله شما تعیین می‌کنید که آمار کدامیک را می‌خواهید ثبت کنید. این دوره آموزش گوگل آنالیتیکس بر اساس وب‌سایت ارائه شده است؛ اما از نظر جزئیات آموزشی، تفاوت خاصی میان این سه مدل وجود ندارد.

انتخاب منبع آمارگیری

انتخاب منبع آمارگیری

در مرحله تنظیم ویژگی‌ها (Property setup)، نام وب‌سایت، آدرس وب‌سایت (URL)، دسته‌بندی صنعت (industry category) و منطقه زمانی خود را انتخاب می‌کنید. دسته‌بندی صنعت به گوگل در تولید گزارش‌ها و آموزش‌های مرتبط با صنعت شما کمک می‌کند. فراموش نکنید که گزارش‌های ارائه شده، بر اساس منطقه زمانی انتخاب شده تنظیم خواهند شد.

تنظیم ویژگی‌ها

تنظیم ویژگی‌ها

حالا وقت آن رسیده که کد رهگیری ساخته شده در Property مدنظر را در صفحات وب‌سایت خود قرار دهید. این تکه کد جاوا اسکریپت دارای یک ID اختصاصی است که آن را از کد ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس برای سایر وب‌سایت‌ها متفاوت می‌کند.

در حالت معمول، شما باید این کد را در تمام صفحات HTML وب‌سایت خود کپی کنید. بهترین مکان برای کپی کردن این کد دقیقا بعد از باز کردن تگ <head> است.

البته در اکثر وب‌سایت‌های امروزی انجام این کار از طریق پنل مدیریت وب‌سایت و به شکلی ساده‌تر امکان‌پذیر است. به عنوان مثال در سایت‌های وردپرسی، این امکان احتمالا در تنظیمات قالب (Theme) وجود دارد. در غیر این صورت نیز کافی است که کد مدنظر را در فایل Header سایت خود کپی کنید؛ تا خودبه‌خود در تمامی صفحات سایت درج شود.

همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم. این کد رفتار کاربران را در وب‌سایت ثبت کرده و برای پلتفرم گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند.

همچنین در هر زمانی که دوباره به این کد نیاز داشتید؛ می‌توانید آن را در مسیر Admin > Tracking Info > Tracking Code بیابید.

کد رهگیری

کد رهگیری

در پایان برای اینکه از عملکرد صحیح کد مطمئن شوید؛ می‌توانید به مسیر Reports > Realtime > Overview بروید. در این بخش به‌طور خلاصه فعالیت کاربران فعال روی وب‌سایت، از جمله تعداد آنها نمایش داده می‌شود.

نمایش بلادرنگ تعداد افراد آنلاین در گوگل آنالیتیکس

نمایش بلادرنگ تعداد افراد آنلاین در گوگل آنالیتیکس

ساختار حساب گوگل آنالیتیکس

حالا که با روش جمع‌آوری اطلاعات توسط گوگل آنالیتیکس آشنا شده‌اید؛ بیابید با روش سازماندهی و ساختار حساب در این پلتفرم آشنا شویم.

در اولین سطح، همه حساب‌های گوگل آنالیتیکس، می‌توانند به عنوان زیرمجموعه در یک گروه‌بندی به‌نام سازمان (Organization) قرار بگیرند. البته این سطح از گروه‌بندی اختیاری است و می‌توانید از آن استفاده نکنید. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا چندین حساب را در یک گروه‌بندی مدیریت کنید.

سطح‌بندی در گوگل آنالیتیکس

سطح‌بندی در گوگل آنالیتیکس

اغلب سازمان‌های بزرگ و آژانس‌های تبلیغاتی، چندین حساب (account) دارند؛ در حالی که سازمان‌های کوچک و متوسط، عموما دارای یک حساب گوگل آنالیتیکس هستند. وقتی شما یک حساب در گوگل آنالیتیکس می‌سازید؛ به‌طور خودکار در آن حساب یک ویژگی (property) و در آن ویژگی یک نما (view) ساخته می‌شود. بنابراین هر حساب گوگل آنالیتیکس می‌تواند چندین property و view داشته باشد. این ساختار به شما کمک می‌کند تا حساب گوگل آنالیتیکس را طوری ساماندهی کنید؛ که به بهترین شکل وضعیت کسب‌وکارتان را به نمایش بگذارد.

این ساختار مشخص می‌کند که داده‌ها چگونه جمع‌آوری می‌شوند. همچنین سطوح دسترسی افراد به حساب گوگل آنالیتیکس را مشخص می‌کند. به‌طور معمول شما می‌توانید حساب‌های جداگانه‌ای برای کسب‌وکارهای متفاوت بسازید.

همان‌طور که گفتیم هر حساب گوگل آنالیتیکس حداقل یک property دارد. هر property دارای شناسه رهگیری منحصربه‌فرد است. در نتیجه در یک حساب با چند property، شما چند شناسه رهگیری دارید که هرکدام جداگانه و بر اساس تنظیمات اختصاصی خود، به ثبت و جمع‌آوری داده‌ها بپردازد. داشتن چند property کمک می‌کند تا داده‌ها را از وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر رسانه‌های دیجیتال کسب‌وکار خود به‌صورت جداگانه و در زیرمجموعه یک حساب، جمع‌آوری کنید. مثلا ممکن است بخواهید در فروشگاه آنلاین خود، برای هر منطقه جغرافیایی یا هر برند، یک property جداگانه داشته باشید. property به شما اجازه می‌دهد تا داده‌ها را از بخش‌های جداگانه کسب‌وکار خود مشاهده کنید؛ اما به‌خاطر داشته باشید که به شما اجازه مشاهده داده‌های چند property جداگانه را به‌صورت یک مجموعه نمی‌دهد.

تنظیمات View

هر property می‌تواند چندین view داشته باشد. در هر view می‌توانید تنظیم کنید که چه داده‌هایی جمع‌آوری شود. این کار از طریق ابزاری به‌نام فیلترها (Filters) در بخش تنظیمات پیکربندی (configuration settings) قابل اجرا است.

تنظیمات View

تنظیمات View

به عنوان مثال یک فروشگاه آنلاین را تصور کنید که در سراسر جهان فروش دارد. حساب گوگل آنالیتیکس این فروشگاه می‌تواند یک view کلی داشته باش؛ اما اگر بخواهد داده‌های مربوط به هر منطقه را به‌صورت جداگانه نیز داشته باشد؛ بهتر است برای هر منطقه جغرافیایی (مثلا هر قاره)، یک view جداگانه تنظیم کند. در مثالی دیگر اگر بخواهید ترافیک ایجاد شده داخلی (کارکنان کسب‌وکارتان) را از مجموع ترافیک حذف کنید؛ می‌توانید view را طوری تنظیم کنید که به کمک فیلتر کردن IP داخلی کسب‌وکارتان، این ترافیک را از view مدنظر حذف کند.

view همچنین به شما امکان تنظیم Goals (اهداف) را می‌دهد. Goals ابزاری ارزشمند برای بررسی و ردیابی نرخ‌های تبدیل (conversion) یا اهداف تجاری وب‌سایت شما هستند. به عنوان مثال یک Goal می‌توانید طوری تنظیم شود که به ما بگوید چند کاربر فرم نظرسنجی یا عضویت در خبرنامه را پر کرده و یا محصول مشخصی را خریداری نموده‌اند (در بخش‌های دیگر درباره Goals و Conversions نکات تکمیلی گفته خواهد شد.).

سه نکته بسیار مهم:

  1. پیش از تنظیم Account، Property و View به دقت درباره تنظیمات خود فکر کنید؛ زیرا پس از جمع‌آوری و پردازش داده‌ها، دیگر نمی‌توانید داده‌ها را تغییر دهید. البته یک راه ساده برای جلوگیری از احتمال ایجاد مشکل، داشتن یک View کامل از کل داده‌های وب‌سایت است.
  2. هر View از زمان ایجاد شروع به جمع‌آوری داده می‌کند؛ و گزارش‌های آن شامل داده‌های پیش از ایجاد View نیست.
  3. اگر یک View را حذف کنید؛ فقط فردی با سطح دسترسی administrator (در ادامه درباره سطح دسترسی توضیحات لازم داده می‌شود.) می‌تواند در مدت زمان محدودی (در حال حاضر 35 روز) اطلاعات را بازیابی کند. در غیر این صورت View مدنظر برای همیشه حذف خواهد شد.

سطوح دسترسی کاربران (User Permissions)

مجوزهای دسترسی به گوگل آنالیتیکس را می‌توانید در سطوح Account، Property و View به کاربران مختلف بدهید. هر سطحی مجوزها را از سطح بالای خود نیز به ارث می‌برد. به عنوان مثال اگر به کاربری دسترسی یک Property را بدهید؛ آن کاربر به تمام Viewهای آن Property دسترسی خواهد داشت. در مقابل اگر به یک کاربر دسترسی یک View را بدهید؛ آن کاربر به Account و Property سطح بالای آن دسترسی نخواهد داشت.

با کلیک کردن روی Admin در گوگل آنالیتیکس، امکان تعریف دسترسی‌های کاربر به شرح زیر وجود دارد:

  • مدیریت کاربران (Manage Users): این سطح دسترسی اجازه حذف و اضافه کردن دسترسی کاربران به سطوح Account، Property و View را ارائه می‌دهد.
  • ویرایش (Edit): این سطح دسترسی اجازه ایجاد تغییر در تنظیمات پیکربندی را ارائه می‌دهد.
  • همکاری (Collaborate): این سطح دسترسی به کاربران امکان می‌دهد مواردی مانند داشبورد یا برخی از تنظیمات اندازه‌گیری را به اشتراک بگذارند.
  • خواندن و تجزیه و تحلیل (Read and Analyze): این سطح دسترسی به کاربران امکان مشاهده داده‌ها، تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و ایجاد داشبورد را می‌دهد. اما به آنها اجازه تغییر در تنظیمات یا افزودن کاربران جدید را نمی‌دهد.
سطوح دسترسی کاربران (User Permissions)

سطوح دسترسی کاربران (User Permissions)

نحوه پیکربندی Account، Property و View روی نحوه جمع‌آوری داده‌ها از وب‌سایت شما اثر می‌گذارد. بنابراین در هنگام انجام این تنظیمات دقت کافی به‌خرج دهید؛ تا مطمئن شوید تنظیمات انجام شده با ساختار کلی و نیازهای کسب‌وکار شما هماهنگ است.

استفاده از فیلترها (filters) برای انجام تنظیمات مختلف در View

در گوگل آنالیتیکس می‌توانید Viewهای گوناگونی از داده‌های جمع‌آوری شده داشته باشید. هر View به کمک بخش فیلترها اختصاصی‌سازی می‌شود؛ تا تنها داده‌های مدنظر شما را نمایش داده و بر اساس آن گزارش دهد. داشتن Viewهای مختلف به شما اجازه می‌دهد که روی زیرمجموعه‌های گوناگونی از داده‌ها تمرکز کنید؛ و به سایر کاربران دسترسی‌های خاص‌تری ارائه دهید. در ادامه با روش تنظیم فیلترها آشنا می‌شویم.

در شروع برای آنکه ببینیم برای هر Property چه Viewهایی وجود دارد؛ از بالای صفحه روی تب Admin کلیک می‌کنیم. در این صفحه از منوی کشویی بالای ستون VIEW می‌توانید Viewهای موجود را ببینید.

تب Admin

تب Admin

با انتخاب هر view تنظیمات مربوط به آن نمایش داده می‌شود. در حالت پیش‌فرض گوگل آنالیتیکس برای هر Property یک view فیلتر نشده را با نام All Web Site Data تنظیم کرده است. این view شامل تمامی داده‌های خام و بدون تغییر است که در Property وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم نام این view را به داده‌های خام (Raw data) تغییر دهید تا شرح مناسب‌تری برای آن باشد. برای تغییر نام و انجام سایر تنظیمات روی View Settings کلیک کنید. در بخش View name می‌توانید نام دلخواه خود را وارد کرده و دکمه Save (ذخیره) را بزنید.

View Settings

View Settings

تنظیم یک View آزمایشی

در ادامه یک View آزمایشی برای آزمایش تنظیمات خود می‌سازیم. View آزمایشی خیال شما را بابت از دست ندادن داده‌ها آسوده می‌کند. برای ساخت View جدید از منوی کشویی گفته شده، روی دکمه Create new view (ساخت نمای جدید) کلیک می‌کنیم.

تنظیم یک View آزمایشی

تنظیم یک View آزمایشی

در ادامه نام View را نوشته (در اینجا Test view) و در نهایت روی دکمه Create view کلیک می‌کنیم.

Create view

Create view

در ادامه با ورود به بخش تنضیمات view ساخته شده، اولین تنظیم مهمی که پیشنهاد می‌کنیم انجام دهید؛ حذف بازدیدهای ناشی از ربات‌های مختلف (مثل ربات‌های موتور جستجو) است. برای این کار با کمی اسکرول کردن به سمت پایین صفحه، در بخش Bot Filtering، تیک گزینه Exclude all hits from known bots and spiders را بزنید و روی دکمه Save کلیک کنید.

حذف ترافیک ربات‌ها از گوگل آنالیتیکس

حذف ترافیک ربات‌ها از گوگل آنالیتیکس

ساخت view اصلی

بعد از ساخت view آزمایشی و اطمینان از انجام تنظیمات درست، به راحتی می‌توانید این تنظیمات را در یک view جدید کپی کرده و نام آن را تغییر دهید. برای انجام این کار ابتدا در بخش تنظمیات view آزمایشی روی دکمه Copy view (کپی نما) کلیک کنید. در صفحه باز شده می‌توانید برای view کپی شده نام جدید انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه Copy view کلیک کنید.

Copy view (کپی نما)

Copy view (کپی نما)

حالا اگر به منوی view بروید؛ می‌بینید که یک view جدید با نام انتخابی و دقیقا با همان تنظیمات view آزمایشی ساخته شده است.

افزودن فیلترهای بیشتر به view

با انجام تنظیمات گفته شده، حالا سه view داریم. این سه مورد، یکی برای ذخیره‌سازی همه اطلاعات وب‌سایت، دومی برای آزمودن تنظیمات جدید و سومی برای دریافت گزارشات و تجزیه و تحلیل‌های روزانه است.

افزودن فیلترهای بیشتر به view

افزودن فیلترهای بیشتر به view

اما هنوز فیلترهای دیگری نیز وجود دارد که احتمالا به آنها نیاز خواهیم داشت تا به گوگل آنالیتیکس بگوییم دقیقا چه چیزی را در هر View به ما نمایش دهد. در اولین قدم بهتر است ترافیک داخلی کسب‌وکار را از آمار ارائه شده حذف کنیم. این کار با ارائه IP داخلی شرکت قابل انجام است.

برای انجام این کار از منوی کشویی سمت راست View مدنظر خود را انتخاب کنید. سپس روی فیلترها کلیک کنید تا به صفحه شبیه به تصویر زیر بروید.

 

افزودن فیلتر

افزودن فیلتر

حالا برای افزودن فیلتر رو دکمه ADD FILTER کلیک کنید. در صفحه باز شده می‌توانید برای فیلتر خود یک نام انتخاب کرده (بهتر است نامی مرتبط و توضیح‌دهنده وظیفه فیلتر باشد.) و سپس سایر تنظیمات را انجام دهید.

در این صفحه دو روش برای ساخت فیلتر وجود دارد. تعدادی از فیلترها از پیش طراحی شده هستند. این موارد با نام Predefined مشخص شده‌اند. بسیاری از فیلترهای مورد نیاز شما در اینجا وجود دارد. در کنار این موارد، گوگل امکان طراحی فیلترهای سفارشی نیز می‌دهد که با نام Custom مشخص شده است.

برای مثال اگر بخواهید دیتای یک IP داخلی را از View خود حذف کنید؛ از بخش Predefined می‌توانید آن را انتخاب کنید. سپس بر روی Select Filter Type (انتخاب نوع فیلتر) کلیک کنید. در ادامه بین Exclude (استثنا شدن) و Include only (شامل شدن)، گزینه اول را انتخاب کنید.

انتخاب نوع فیلتر

انتخاب نوع فیلتر

سپس با کلیک روی Select source or destination (انتخاب منبع یا مقصد)، با چهار گزینه زیر روبرو می‌شویم:

  1. traffic from the ISP addresses (ترافیک ایجاد شده از سمت آدرس سرویس‌دهنده‌های اینترنت)
  2. traffic from the IP addresses (ترافیک ایجاد شده از آدرس‌های IP)
  3. traffic to the subdirectories (ترافیک موجود روی یک ساب‌دایرکتوری خاص در وب‌سایت): مثلا در وردپرس می‌توانید با این تنظیم ترافیک ایجاد شده روی دایرکتوری wp-admin را از گوگل آنالیتیکس حذف کنید.
  4. traffic to the hostname (ترافیک موجود روی یک هاست‌نیم)

ما در اینجا برای حذف یک IP خاص گزینه دوم را انتخاب می‌کنیم.

انتخاب منبع یا مقصد فیلترها در گوگل آنالیتیکس

انتخاب منبع یا مقصد فیلترها در گوگل آنالیتیکس

در نهایت از بخش Select expression (انتخاب عبارت)، یکی از چهار گزینه زیر را باید انتخاب کنید:

  1. that are equal to (که برابر هستند با)
  2. that begin with (که شروع می‌شوند با)
  3. that end with (که تمام می‌شوند با)
  4. that contain (که شامل … می‌شوند)

ما در اینجا برای حذف یک IP خاص گزینه اول را انتخاب می‌کنیم.

انتخاب عبارت

انتخاب عبارت

در نهایت می‌توانید IP مدنظر خود را در باکس IP address وارد کرده و برای ذخیره فیلتر تنظیم شده، دکمه Save را بزنید. حالا فیلتر ایجاد شده در لیست فیلترها مانند تصویر زیر نمایش داده می‌شود.

صفحه لیست فیلترها در گوگل آنالیتیکس

صفحه لیست فیلترها در گوگل آنالیتیکس

نکته مهم: مدت کوتاهی برای اعمال شدن یک فیلتر روی گوگل آنالیتیکس زمان نیاز است. بنابراین باید برای اعمال شدن تنظیمات و دیدن آثار آن در نتایج کمی بیشتر از نیم ساعت صبر کنید. برای تست عملکرد درست فیلتر می‌توانید به بخش Overview در منوی Real-Time بروید. در اینجا می‌توانید کاربران فعال در وب‌سایت را مشاهده کنید. اگر فیلتر مدنظر درست اجرا شده باشد؛ از حدود 30 دقیقه دیگر (طول مدت یک نشست)، باید ترافیک داخلی شما صفر شود.

اگر این فیلتر را روی یک نمای آزمایشی (Test view) ساخته‌اید و حالا می‌خواهید آن را به نمای اصلی (Master view) منتقل کنید؛ دوباره روی تب Admin کلیک کرده و از منوی کشویی View، نمای اصلی را انتخاب نمایید. سپس روی فیلترها کلیک کنید. حالا به‌جای کلیک روی Create new Filter (ساختن فیلتر جدید) ، روی Apply existing Filter (اعمال فیلتر موجود) کلیک کنید. خالا می‌توانید به کمک دکمه Add فیلترهای قبلی را که ساخته‌اید؛ به نمای اصلی خود اضافه کرده و در نهایت دکمه Save را بزنید.

اعمال فیلتر موجود

اعمال فیلتر موجود

در پایان این بخش به یاد داشته باشید که اگر چندین فیلتر را بر روی یک View اعمال کنید؛ هر فیلتر به ترتیب نمایش داده شده در تنظیمات فیلتر شما اعمال می‌شود. بنابراین اگر دو فیلتر داشته باشید؛ داده‌ها قبل از عبور از فیلتر دوم، از فیلتر اول عبور می‌کنند. بنابراین مراقب ترتیب استفاده از فیلترهای خود باشید.

آشنایی با رابط کاربری پلتفرم گوگل آنالیتیکس

در این بخش شما را با بخش‌های مهم رابط کاربری گوگل آنالیتیکس و کاربرد آنها آشنا می‌کنیم.

جابه‌جا شدن در Account/Property/Viewهای مختلف

اگر دارای چندین Account، Property و View مختلف باشید؛ برای سوئیچ کردن بین آنها باید روی منوی کشویی گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید. این بخش با نمایش نام یکی از Viewهای شما مشخص است. در اینجا می‌توانید با جستجوی نام نیز به این موارد دست یابید. با کلیک کردن بیرون از منوی باز شده، منو بسته خواهد شد.

جابجا شدن در Account/Property/View

جابجا شدن در Account/Property/View

آیکون و منوی هشدار (Alert Icon & Menu)

با کلیک روی آیکون زنگوله، در بالا سمت راست، هشدارهایی را درباره Property و View‌های خود مشاهده می‌کنید.

آیکون هشدار

آیکون هشدار

با کلیک روی آیکون هشدار، منوی هشدار باز می‌شود. در این منو معمولا اطلاعاتی درباره داده‌های که به درستی جمع‌آوری نمی‌شوند و یا پیشنهاداتی برای بهینه کردن برخی تنظیمات ارائه شده است.

منوی هشدار

منوی هشدار

بازخورد، راهنما و تنظیمات (Feedback, Help, and Settings)

در بالای صفحه، سمت راست، کنار زنگوله، دو آیکون دیگر هم وجود دارد. با کلیک روی آیکون علامت سوال، می‌توانید در مقالات راهنمای کار با گوگل آنالیتیکس جستجو کنید. همچنین از این بخش می‌توانید برای ارسال بازخورد به گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. آیکون دوم نیز آیکون تصویر کاربر است. با کلیک روی این آیکون می‌توایند به مدیریت حساب کاربری خود در گوگل بروید؛ بین حساب‌های مختلف خود در گوگل سوئیچ کنید؛ از حساب خود خارج شده یا به حساب جدیدی وارد شوید.

آیکون هشدار، علامت سوال و کاربر

آیکون هشدار، علامت سوال و کاربر

سفارشی سازی (Customization)

بخش Customization به شما اجازه تولید گزارش‌های اختصاصی برای کسب‌وکارتان را می‌دهد. تنظیمات پیشرفته این بخش را در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس پیشرفته آموزش خواهیم داد.

سفارشی سازی (Customization)

سفارشی سازی (Customization)

منوی عمودی سمت چپ (Left-hand navigation)

در این منو در بخش Reports، با کلیک روی هر بخش، گزارش‌های مربوط به آن بخش را مشاهده می‌کنید.

منوی عمودی سمت چپ (Left-hand navigation)

منوی عمودی سمت چپ (Left-hand navigation)

در ادامه زیربخش‌های بخش Reports را به اختصار بررسی می‌کنیم.

گزارش‌های زنده (Real-Time Reports)

در این بخش گزارش زنده‌ای از حضور و رفتار کاربران را در وب‌سایت مشاهده می‌کنید. در این بخش اطلاعات گوناگونی از جمله منبع ورود کاربر و صفحه مورد استفاده او قابل مشاهده است.

گزارش‌های زنده (Real-Time Reports)

گزارش‌های زنده (Real-Time Reports)

گزارش مخاطبان (Audience Reports)

در این بخش ویژگی‌های مخاطبان وب‌سایت مانند سن، جنسیت، محل جغرافیایی، علایق، منبع ورود آنها، کاربر جدید یا کاربر برگشتی (returning users) بودن، فناوری‌های مورد استفاده و… را می‌توانید مشاهده کنید.

گزارش مخاطبان (Audience Reports)

گزارش مخاطبان (Audience Reports)

گزارش‌های جذب (Acquisition Reports)

این گزارش‌ها به شما نشان می‌دهد که کدام کانال‌ها (مانند تبلیغات یا کمپین‌های بازاریابی) کاربران را به سایت شما آورده‌اند. این می‌تواند شامل کانال‌های مختلف بازاریابی از جمله موارد زیر باشد:

  • موتورهای جستجو (Organic or unpaid search)
  • تبلیغات کلیکی (CPC “Cost Per Click” or paid search)
  • ارجاع از وب‌سایت‌های دیگر (Referral)
  • شبکه‌های اجتماعی (From a social network)
  • سایر (گروهی از منابع ترافیکی کم حجم)
گزارش‌های جذب (Acquisition Reports)

گزارش‌های جذب (Acquisition Reports)

گزارش‌های رفتاری (Behavior Reports)

این گزارش‌ها روش ارتباط برقرار کردن کاربر با وب‌سایت را نمایش می‌دهد. اینکه کاربر از چه صفحاتی بازدید کرده است. صفحه فرود (Landing page) و صفحه خروج (Exit page) او در سایت چه بوده است. همچنین در این بخش و با پیاده‌سازی تنظیمات بیشتر، می‌توانید آنچه را کاربران در وب‌سایت شما جستجو می‌کنند؛ و یا تعامل‌شان با یک عنصر خاص (مثل دکمه افزودن به سبد خرید) را پیگیری کنید.

گزارش‌های رفتاری (Behavior Reports)

گزارش‌های رفتاری (Behavior Reports)

گزارش‌های تبدیل (Conversion Reports)

این گزارش‌ها به شما امکان می‌دهد اهداف (goals) تعریف شده بر اساس اهداف کسب‌وکارتان را در وب‌سایت پیگیری کنید.

گزارش‌های تبدیل (Conversion Reports)

گزارش‌های تبدیل (Conversion Reports)

مدیریت (Admin)

این بخش شامل تمام تنظیمات گوگل آنالیتیکس، از جمله دسترسی‌های کاربر، کد رهگیری، تنظیمات Viewها و فیلترها است.

مدیریت (Admin)

مدیریت (Admin)

کوچک کردن منوی عمودی سمت چپ

در نهایت با کلیک روی فلش نمایش داده شده در انتهای این منوی عمودی، می‌توانید منوی عمودی را جمع کرده و فضای بیشتری برای مشاهده گزارشات داشته باشید.

کوچک کردن منوی عمودی سمت چپ

کوچک کردن منوی عمودی سمت چپ

آشنایی با گزارش اجمالی مخاطبان (Audience Overview report)

گزارش‌های اجمالی (Overview Report)، خلاصه‌ای کلی از آمارهای گوناگون را در یک صفحه نشان می‌دهند. اولین گزینه در زیر هریک از بخش‌های معرفی شده در بخش REPORTS در منوی عمودی این گزارش با نام Overview قابل مشاهده است. در این بخش برای درک بهتر موضوع بخش‌های مختلف این گزارش را برای بخش Audience توضیح داده‌ایم. برای درک کلی بهتر، در زیر تصویری از این صفحه را مشاهده می‌کنید.

گزارش اجمالی مخاطبان (Audience Overview report)

گزارش اجمالی مخاطبان (Audience Overview report)

محدوده زمانی (Date range)

در بالای هر Overview یک محدوده تعیین تاریخ وجود دارد. این امکان اجازه می‌دهد برای گزارش مخاطبان خود محدوده زمانی تعریف کنید. با کلیک کردن روی محدوده زمانی، امکان این انتخاب فراهم می‌شود.

محدوده زمانی (Date range)

محدوده زمانی (Date range)

در کادر باز شده تقویمی را مشاهده می‌کنید که از طریق آن می‌توانید محدوده زمانی دلخواه را انتخاب کنید. توجه کنید که با انتخاب این محدوده زمانی، همه گزارش‌ها را در همین محدوده مشاهده خواهید کرد. بنابراین بدون اینکه بخواهید هر مرتبه محدوده زمانی را تعیین کنید؛ می‌توانید میان گزارش‌های مختلف سوئیچ کنید.

در انتخاب محدوده زمانی می‌توانید هفته گذشته، ماه گذشته یا 30 روز اخیر را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید با کلیک روی تاریخ شروع و پایان، یک محدوده اختصاصی تعریف کنید. برای انتخاب یک ماه کامل نیز می‌توانید روی نام آن ماه در تقویم کلیک کنید.

انتخاب محدوده زمانی

انتخاب محدوده زمانی

مقایسه دو محدوده زمانی با یک‌دیگر

همچنین می‌توانید با کلیک روی Compare to و افزودن محدوده‌های زمانی مدنظر؛ داده‌های دو محدوده زمانی متفاوت را باهم مقایسه کنید. با این کار می‌توانید ببینید که چگونه کسب‌وکار شما در طول زمان تغییر کرده است.

مقایسه دو محدوده زمانی با یک‌دیگر

مقایسه دو محدوده زمانی با یک‌دیگر

انتخاب‌گر بخش (Segment Picker)

این بخش همانند تصویر زیر در بالای گزارش قرار دارد. Segment روشی برای مشاهده یک مجموعه داده خاص و یا مقایسه معیارهای خاص است. در مورد Segment در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس پیشرفته به‌طور کامل صحبت می‌کنیم. در اینجا تنها کافی است بدانید که Segment پیش‌فرض با نام All User شامل داده‌های همه کاربرانی است که در بازه زمانی تعریف شده وارد وب‌سایت شما شده‌اند.

انتخاب‌گر بخش (Segment Picker)

انتخاب‌گر بخش (Segment Picker)

نمودار خطی

زیر بخش Segment، گزارش مخاطبان بر اساس معیارهای مختلف به نمایش گذاشته شده است. برجسته‌ترین شکل نمایش نیز یک نمودار خطی است که به‌صورت پیش‌فرض تعداد کاربران روزانه وارد شده به وب‌سایت را در محدوده تاریخی تعیین شده نمایش می‌دهد.

نمودار خطی در بخش مخاطبان گوگل آنالیتیکس

نمودار خطی در بخش مخاطبان گوگل آنالیتیکس

انتخاب‌گر دوره زمانی

اگر بخواهید داده‌های روی نمودار را به صورت نقاط ساعتی، روزانه، هفتگی یا ماهانه مشاده کنید کافی است روی این بخش کلیک نمایید. این امکان برای مشاهده دقیق‌تر و قابل درک‌تر، به‌خصوص برای مشاهده داده‌های مرتبط با بازه‌های زمانی طولانی، بسیار مفید است. همچنین فراموش نکنید که اگر محدوده زمانی را روی یک روز تنظیم کنید؛ این دوره زمانی به صورت پیش‌فرض روی حالت ساعتی تنظیم می‌شود.

انتخاب‌گر دوره زمانی

انتخاب‌گر دوره زمانی

انتخاب‌گر معیار

نمودار خطی این گزارش به صورت پیش‌فرض روی نمایش آمار Users است؛ اما با کلیک روی منوی کشویی آن می‌توانید این معیار را تغییر دهید. همچنین در این بخش می‌توانید با استفاده از Select a metric معیار دومی را انتخاب کرده و هر دو معیار را روی نمودار با یک‌دیگر مقایسه کنید.

انتخاب‌گر معیار

انتخاب‌گر معیار

حاشیه‌نویسی نمودار

مطابق تصویر زیر و با کلیک روی فلش کوچک قرار گرفته زیر نمودار و زدن دکمه Create new annotation، می‌توانید برای نمودار خود حاشیه‌نویسی کنید. وقتی برای یک تاریخ از نمودار حاشیه‌ای نوشته می‌شود؛ به‌وسیله یک نشان‌گر روی نمودار و در همان تاریخ، نمایش داده شده و توسط همه افرادی که به این View دسترسی دارند، قابل مشاهده است. با کلیک روی هر حاشیه نوشته شده، می‌توان محل آن را روی نمودار مشاهده کرد.

حاشیه‌نویسی نمودار

حاشیه‌نویسی نمودار

سایر معیارهای ارائه شده در صفحه Audience Overview report

در ادامه صفحه گزارش اجمالی مخاطبان، آمارهای زیر بر اساس محدوده زمانی انتخابی ارائه می‌شود.

معیارهای مهم

معیارهای مهم

  • Sessions: تعداد کل نشست‌ها برای محدوده زمانی انتخاب شده را نمایش می‌دهد.
  • Users: تعداد کل کاربرانی که در محدوده زمانی انتخاب شده از وب‌سایت بازدید کرده‌اند.
  • Pageviews: تعداد دفعاتی که صفحات وب‌سایت (دارای کد پیگیری گوگل آنالیتیکس) به هر شکلی توسط کاربران بارگزاری می‌شوند. این آمار شامل جمع بازدیدهای مکرر یک صفحه توسط یک کاربر مشابه هم می‌شود.
  • Pages per session: میانگین تعداد بازدیدهای یک صفحه در هر نشست است. این آمار شامل بازدیدهای مکرر از یک صفحه هم می‌شود.
  • Average session duration: میانگین مدت زمان هر نشست، بر اساس کاربران بازدیدکننده از وب‌سایت در محدوده زمانی انتخاب شده است.
  • Bounce rate: نرخ خروج به درصد کاربرانی گفته می‌شود که پس از مشاهده یک صفحه در سایت شما و بدون انجام هیچ اقدام اضافی (مثل کلیک کردن روی یک دکمه یا…)، از وب‌سایت خارج شده‌اند.
  • Percent of new sessions: درصدی از نشست‌ها که شامل کاربران جدید وب‌سایت در محدوده زمانی انتخاب شده هستند.

نمودار دایره‌ای مقایسه کاربران جدید و کاربران موجود (New vs. Returning Users)

این نمودار نیز بخش دیگری از اطلاعات موجود در این صفحه را به خود اختصاص داده است.

مقایسه کاربران جدید و کاربران موجود (New vs. Returning Users)

مقایسه کاربران جدید و کاربران موجود (New vs. Returning Users)

Dimensions and Metrics

در این بخش نیز می‌توانید با کلیک روی هریک از معیارهای مطرح شده در سمت چپ، 10 نمونه اول آن را مشاهده کنید. در حالت پیش‌فرض در این بخش پر استفاده‌ترین زبان در مرورگر کاربران (بر اساس محدوده زمانی انتخاب شده) نمایش داده می‌شود (مطابق تصویر).

Dimensions and Metrics

Dimensions and Metrics

سایر گزینه‌های قابل انتخاب در این بخش شامل موارد زیر می‌شود:

  • Country: کشور
  • City: شهر
  • Browser: مرورگر اینترنت
  • Operating System: سیستم عامل
  • Operating System: سیستم عامل در بخش موبایل
  • Screen Resolution: وضوع صفحه نمایش

آشنایی با گزارش کامل در گوگل آنالیتیکس (Full Report)

پس از آشنایی با بخش‌های مختلف گزارش خلاصه در گوگل آنالیتیکس در بخش قبلی، در این بخش می‌خواهیم به بررسی امکانات و ویژگی‌های “گزارش‌های کامل” در این پلتفرم بپردازیم. گزارش کامل شامل اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تر و همچنین امکانات بیشتری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها است.

در بخش قبلی خلاصه گزارش مخاطبان را برررسی کردیم. در بخش انتهایی آن (Dimensions and Metrics)، در پایین هر گزارش، لینکی با عنوان view full report وجود دارد که در آن می‌توانید نسخه کامل هر گزارش مخاطب را مشاهده کنید. در ادامه این بخش ساختار و ویژگی‌های یک گزارش کامل را بررسی کرده‌ایم.

وقتی روی view full report کلیک می‌کنید، به صفحه گزارش کامل وارد می‌شوید. در این صفحه و دقیقا زیر بخش segmentها، چند لینک را مشاهده می‌کنید که نمایش انواع مختلف داده را در گزارش کنترل می‌کنند (در تصویر زیر با کادر قرمز مشخص شده است.). این بخش به‌صورت پیش‌فرض روی Summary (خلاصه) تنظیم شده است؛ که می‌تواند معیار مدنظر شما را (در اینجا زبان مرورگر کاربران) با متریک‌های Acquisition (جذب)، Behavior (رفتار) و Conversion (تبدیل) به‌صورت ستون‌هایی در جدول زیر نمودار نشان دهد. این روش تفسیر معیار انتخابی را در چارچوب قیف فروش (کانال بازاریابی) که در ابتدای آموزش گوگل آنالیتیکس شرح دادیم، ساده‌تر می‌کند.

گزارش کامل در گوگل آنالیتیکس (Full Report)

گزارش کامل در گوگل آنالیتیکس (Full Report)

حال اگر در همان کادر قرمز روی Site Usage کلیک کنید؛ در جدول زیر نمودار، معیارهای رفتاری کاربران مثل User (تعداد کاربران)، sessions (تعداد نشست‌ها)، pages per session (میانگین بازدید صفحات در هر نشست)، average session duration (میانگین مدت زمان هر نشست)، new sessions% (درصد نشست‌های جدید) و bounce rate (نرخ خروج) را مشاهده می‌کنید.

اگر برای کسب‌وکار خود Goals (اهداف) تعریف کرده باشید؛ در همان کادر قرمز لینکی با عنوان Goals هم خواهید داشت. با کلیک روی Goals متریک‌های جدول زیر نمودار، مطابق با Goals پیکربندی شده تغییر می‌کند (در مورد روش پیکربندی Goal در جای مناسب توضیح خواهیم داد.). همچنین با کلیک روی Ecommerce در کادر قرمز، transaction metrics (متریک‌های معامله) را مشاهده خواهید کرد. این امکان اغلب برای فروشگاه‌های آنلاین مناسب بوده و باید فعال شود.

برای ادامه آموزش در همان کادر قرمز روی Summary  کلیک کنید تا نمای خلاصه برگردیم. در اینجا معیار را روی کشور (Audience > Overview > Geo > Location) قرار می‌دهیم.

در این صفحه و زیر نقشه گرافیکی جهان، جدول داده‌های اصلی را مشاهده می‌کنید. در ستون اول نام معیار انتخابی، یعنی Country (کشور)، نوشته شده است. با کلیک روی لینک‌های موجود در بالای جدول، می‌توانید معیار خود را از کشور به continent (قاره)، City (شهر)، Sub Continent (شبه قاره) تغییر دهید.

مهم است بدانید برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر، می‌توانید معیار دیگری نیز به جدول اضافه کنید. ما این معیار را معیار ثانویه می‌نامیم. تنظیم معیار ثانویه روشی متداول، هنگام تجزیه و تحلیل داده‌ها است. به عنوان مثال شما می‌توانید معیار ثانویه device category (دسته‌بندی دستگاه مورد استفاده کاربر) را به گزارش معیار کشور اضافه کنید؛ تا ببینید چه نوع دستگاه‌هایی توسط مردم در کشورهای مختلف هنگام بازدید از وب‌سایت شما استفاده شده است. برای انجام این کار کافی است در بالای ستون معیار اولیه (اولین ستون) روی منوی بازشوی Primary Dimension کلیک کنید.

گزارش کامل در گوگل آنالیتیکس (Full Report)

گزارش کامل در گوگل آنالیتیکس (Full Report)

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید؛ در هر سطر از این جدول، یک بخش (در اینجا یک کشور) از معیار انتخاب شده (در اینجا Location > Country) نمایش داده می‌شود. این جدول به‌صورت پیش‌فرض 10 سطر دارد؛ که از طریق بخش Show rows در زیر جدول سمت راست، می‌تواند تعداد سطرهای نمایش داده شده را تغییر داد. همچنین به کمک فلش‌های چپ و راست می‌توان به تعداد ستون‌های تعیین شده، در لیست موجود جابه‌جا شد.

مشاهده همه ستون‌ها با توجه با اندازه عرض صفحه نمایش، ممکن است نیازمند اسکرول افقی باشد. در این صورت اسکرول‌بار افقی را پایین جدول مشاهده خواهید کرد.

شما می‌توانید داده‌های این جدول را به روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنید. با کلیک روی عنوان هر ستون از جدول می‌توانید داده‌های آن را بر اساس صعودی یا نزولی بودن مرتب نمایید. پیکان نمایش داده شده در عنوان هر ستون نشان می‌دهد که در حال حاضر جدول بر اساس مرتب کردن کدام ستون شکل گرفته است. به صورت پیش‌فرض این پیکان را می‌توانید در ستون users ببینید.

یک امکان دیگر در جدول داده‌ها قابلیت فیلتر کردن آن است. این کار کمک می‌کند تا تنها داده‌هایی را در جدول داشته باشید که اهمیت بالایی برای شما دارد. به عنوان مثال اگر بخواهید تنها کاربران ورودی از کشور ایران را مشاهده کنید؛ کافی است در باکس جستجوی بالای جدول نام Iran را وارد کرده و روی دکمه جستجو کلیک کنید. همچنین با کلیک روی دکمه advanced در کنار جعبه جستجو، می‌توانید قوانین پیچیده‌تری را برای فیلتر خود تنظیم کنید. درباره تنظیمات این بخش در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس پیشرفته، به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

گزارش‌های تصویری

دقیقا جلوی لینک advanced چند دکمه برای دریافت اطلاعات جدول به صورت تصویری وجود دارد. با بردن نشان‌گر ماوس روی هرکدام از دکمه‌ها نام آن ظاهر می‌شود.

گزارش‌های تصویری

گزارش‌های تصویری

  • گزینه اول از سمت چپ Data نام دارد. این مدل پیشفرض نمایش اطلاعات برای اغلب گزارش‌ها است؛ که بر اساس ستون‌های acquisition، behavior و conversion اطلاعات را به نمایش می‌گذارد. این مدل را در گزارش‌های کامل بخش audience و acquisition می‌توانید ببینید.
  • گزینه دوم یک نمودار دایره‌ای است که با نام Percentage مشخص شده است. با کلیک روی این گزینه می‌توانید اطلاعات کاربران خود را روی یک نمودار دایره‌ای بر ارساس درصد مشاهده کنید. در واقع این گزارش به شما نمودار دایره‌ای درصدهای یک معیار خاص (مثلا درصد استفاده از موبایل، دستکتاپ و تبلت) را نشان می‌دهد. با استفاده از منوی کشویی بازشو در بالای نمودار دایره‌ای که با نام Contribution to total مشخص شده است؛ می‌توانید متریک مدنظر خود را انتخاب نمایید.
  • گزینه سوم performance نام دارد. این گزینه داده‌ها را روی یک نمودار میله‌ای افقی، نمایش داده و قابل مقایسه می‌کند. در اینجا نیز می‌توانید از منوی کشویی بالای نمودار، متریک‌های متفاوتی را برای نمودار خود انتخاب کنید.
  • گزینه چهارم comparison است. این گزینه نیز نوعی نمودار میله‌ای است که به شما نشان می‌دهد کدام معیارها در متریک انتخاب شده بالاتر یا پایین‌تر از میانگین وب‌سایت است. اگر مقدار یک معیار کمتر از میانگین وب‌سایت باشد با رنگ قرمز و اگر بیشتر از میانگین باشد با رنگ سبز نمایش داده می‌شود.
  • گزینه آخر نیز Pivot نام دارد. این نما اجازه می‌دهد تا روی هر دو محور افقی و عمودی، معیارهایی را قرار دهید. به عنوان مثال در اینجا می‌توانید یک محور را کشور و محور دیگر را نوع مروگر کاربر انتخاب کنید؛ و بر اساس متریک تعداد کاربران، مشاهده کنید که در هر کشوری میزان استفاده از مروگرهای مختلف چگونه است.

به اشتراک گذاشتن، دانلود و ذخیره گزارش‌ها

در گوگل آنالیتیکس می‌توانید گزارش‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته، ذخیره کرده و یا دانلود کنید. در این بخش از دوره مقدماتی  آموزش گوگل آنالیتیکس می‌خواهیم این موارد را آموزش دهیم.

به اشتراک گذاشتن و شخصی‌سازی گزارش‌ها

وقتی در گوگل آنالیتیکس گزارش معناداری می‌سازید؛ نیاز به ذخیره یا ارسال آن برای دیگران دارید. در این شرایط می‌توانید از دکمه‌های SAVE، EXPORT، SHARE و EDIT استفاده کنید.

""

  • Save (ذخیره): با کلیک روی این گزینه می‌توانید یک برای گزارش تهیه شده یک لیک بسازید. این لینک در منوی عمودی سمت چپ، بخش Customization، زیر بخش Saved Reports ذخیره می‌شود.
  • Export (خروجی گرفتن): این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا گزارش مدنظر را در قالب فایل PDF یا CSV روی رایانه خود ذخیره کنید.
  • Share (به اشتراک گذاشتن): این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا یک نسخه از گزارش را در قالب فایل ضمیمه برای هرکسی ایمیل کنید. همچنین در این بخش امکان ارسال اتوماتیک ایمیل‌های برنامه‌ریزی شده از آپدیت‌های بعدی این گزارش وجود دارد.
  • Edit (ویرایش): به شما امکان می‌دهد با افزودن متریک‌ها، فیلترها یا بازدیدهای اضافی، محتوای گزارش را سفارشی کنید. این گزارش در منوی عمودی سمت چپ، بخش Customization، زیر بخش Custom Reports ذخیره می‌شود. در دوره پیشرفته آموزش گوگل آنالیتیکس این بخش را به‌طور کامل پوشش خواهیم داد.

نرخ نمونه‌برداری گزارش‌ها

نرخ نمونه‌برداری گزارش‌ها

نرخ نمونه‌برداری گزارش‌ها

برای مشاهده درصد نشست‌هایی که گزارش بر اساس آن تهیه شده است؛ ماوس را روی نماد سبز رنگ کنار نام گزارش ببرید. گاهی اوقات گوگل آنالیتیکس برای ارائه سریع‌تر گزارش، مجبور است از داده‌ دریافتی، نمونه‌گیری (sampling) کند. در این روش برآوردی از تعداد دقیق بر اساس نمونه انتخاب شده انجام می‌شود.

تغییر نرخ نمونه‌برداری گزارش‌ها

تغییر نرخ نمونه‌برداری گزارش‌ها

برای تغییر نرخ نمونه‌برداری از داده‌ها ماوس را روی نماد سبز رنگ ببرید و از منوی کشویی نمایش داده شده گزینه مدنظر را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید گزارش شما حداکثر دقت را داشته باشد و نگران زمان طولانی‌تر تهیه گزارش نیستید؛ گزینه Greater Precision (دقت بیشتر) را انتخاب کنید. اما اگر سرعت دریافت گزارش برای شما مهم است و مشکلی با حذف متریک‌های خیلی دقیق ندارید؛ از منوی کشویی گزینه Faster response (پاسخ سریع‌تر) را انتخاب کنید.

تنظیمات داشبوردها (Dashboards) و میانبرها (shortcuts )

داشبورد و میانبر، دو روش مناسب برای مشاهده گزارش‌ها و متریک‌های پراستفاده در کسب‌وکار شما هستند. با وجود آنکه ما معمولا همه متریک‌ها را بررسی می‌کنیم؛ اما همیشه برخی از متریک‌های خاص برای کسب‌وکار ما مفیدتر و پراستفاده‌تر هستند. در برخی موارد، حتی ممکن است متریک‌هایی وجود داشته باشد که بخواهید مرتباً برای سنجش سلامت کسب‌وکار یا یک کمپین تبلیغاتی خاص، مورد بررسی قرار دهید. در اینجا تنظیمات داشبورد و میانبر کمک می‌کنند؛ تا بدون پیمایش در گزارش‌های مختلف، به راحتی بتوانید به گزارش‌های اختصاصی خود دسترسی سریع و دوباره داشته باشید.

تنظیمات داشبورد انعطاف‌پذیر است و می‌تواند اهداف مختلفی را پوشش دهد. به عنوان مثال در داشبورد می‌توانید به کمک ویجت‌ها و با قرار دادن خلاصه گزارش‌های بخش‌های مختلف در یک صفحه، نمایی کلی از عملکرد وب‌سایت خود ایجاد کنید. در مثالی دیگر می‌توانید متریک‌های مهم برای کسب‌وکارتان را در یک صفحه گزارش به نمایش درآورید؛ تا در یک نگاه قابل بررسی باشد و یا گزارش‌های گوناگون را در کنار هم مقایسه کنید.

برای دیدن  داشبوردهای ایجاد شده، از منوی عمودی سمت چپ روی دکمه Customization و سپس Dashboards کلیک کنید. برای ساختن یک داشبورد جدید در همین صفحه روی دکمه Create کلیک کرده و در مرحله بعد روی یکی از دو گزینه Blank Canvas (بوم خالی) یا Starter Dashboard (داشبورد آغازین) کلیک کرده و برای داشبورد خود یک نام انتخاب کنید.

داشبورد گوگل آنالیتیکس

داشبورد گوگل آنالیتیکس

در صفحه جدید با کلیک روی Add Widget می‌توانید از میان ویجت‌های موجود، موارد مورد نظر خود را به داشبورد اضافه کنید. در همین مرحله می‌توانید شکل ظاهری نمایش ویجت و همچنین نام آن را تعیین کنید. بر این اساس می‌توانید داده‌ها را به شکل عدد (METRIC)، جدول زمانی (TIME LINE)، نقشه (GEOMAP)، جدول (TABLE)، نمودار دایره‌ای (PIE) و نمودار میله‌ای (BAR) نمایش دهید.

افزودن ویجت به داشبورد گوگل آنالیتیکس

افزودن ویجت به داشبورد گوگل آنالیتیکس

البته از این شکل‌ها می‌توانید در دو دسته متریک standard و real-time استفاده کنید. در ادامه از منوی کشویی Add a metric می‌توانید متریک مدنظر خود را انتخاب کنید. در نهایت نیز پس از افزون ویجت به داشبورد می‌توانید فیلترهای مدنظر خود را نیز به آن اضافه کنید.

وقتی یک داشبورد را ساختید؛ می‌توانید با کلیک روی سفارشی کردن داشبورد (Customize Dashboard) و انتخاب طرح‌بندی (layout)، آن را قالب‌بندی کنید. همچنین می‌توانید ابزارک‌های موجود را با روش کشیدن و رها کردن، در مکان‌های مختلف داشبورد جانمایی کنید. با بردن ماوس روی هر ویجت، نشان‌گر ویرایش ویجت نمایان می‌شود که به کمک آن می‌توانید تنظیمات ویجت خود را ویرایش کنید. همچنین در همین مکان یک آیکون حذف ویجت از داشبورد نیز وجود دارد.

از نظر سطح دسترسی دو نوع داشبورد خصوصی (private) و اشتراکی (shared) می‌توان ساخت. داشبورد اختصاصی در یک View فقط برای سازنده آن قابل مشاهده است؛ اما داشبورد اشتراکی برای هر کاربری که به آن View دسترسی دارد؛ قابل مشاهده است. هر کاربر می‌تواند 20 داشبورد خصوصی و هر View می‌تواند 50 داشبورد اشتراکی داشته باشد.

اگر یک داشبورد را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید آنها می‌توانند آنچه در داشبوردشان نشان داده می‌شود را تغییر دهند؛ اما تغییرات آنها فقط برای خودشان قابل مشاهده است؛ و کابر دیگری نمی‌تواند نسخه اصلی داشبورد به اشتراک گذاشته از سوی شما را تغییر دهد.

سطح دسترسی به داشبورد در گوگل آنالیتیکس

سطح دسترسی به داشبورد در گوگل آنالیتیکس

اگر می‌خواهید یک داشبورد را به اشتراک بگذارید؛ کافی است روی دکمه Share در بالا کلیک کنید. با کلیک روی Share سه گزینه دیده می‌شود. یکی از این گزینه‌ها Share Template Link است. این گزینه قالب داشبورد شما را به اشتراک می‌گذارد تا در هر View دیگری قابل استفاده باشد. البته نگران نباشید. این تنها ساختار و قالب داشبورد شماست و اطلاعات گوگل آنالیتیکس شما به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

همچنین اگر می‌خواهید قالب داشبورد خود را به شکل گسترده‌تری به اشتراک بگذارید؛ روی گزینه Share in Solutions Gallery کلیک کنید. Solutions Gallery مکانی است که کاربران گوگل آنالیتیکس می‌توانند انواع مختلف سفارشی‌سازی مانند داشبورد را به اشتراک بگذارند. همچنین مکانی عالی برای یافتن قالب‌های داشبورد است؛ که می‌توانید از آنها را به انوان قالب انتخاب کرده و سپس بر اساس نیاز کسب‌وکار خود ویرایش کنید.

با اشتراک گذاری داشبورد

با اشتراک گذاری داشبورد

در پایان این بخش پیشنهاد می‌کنیم از امکانات ساخت داشبورد و ذخیره گزارش‌ها، برای بازیابی اطلاعات ارزشمند کسب‌وکارتان و به اشتراک گذاشتن آن با سایر ذینفعان استفاده کنید. همچنین برای یافتن ایده‌های عالی و کاربردی برای ساخت داشبورد مراجعه به Google Analytics Solutions Gallery را فراموش نکنید.

آشنایی با گزارش‌های بخش مخاطبان (Audience reports overview)

گزارش‌های مخاطبان را می‌توانید در زیرمجموعه Audience در منوی عمودی سمت چپ مشاهده کنید. این گزارش‌ها به شما در شناخت بهتر ویژگی‌های شخصیتی کاربران‌تان کمک می‌کنند. این اطلاعات شامل کشور محل زندگی، زبانی که صحبت می‌کنند و فناروی مورد استفاده برای دسترسی به وب‌سایت شما است. همچنین این اطلاعات می‌تواند شامل مواردی مثل سن، جتنسیت، تعامل و وفاداری کاربران و حتی برخی از علایق آنها باشد.

Active Users report (گزارش کاربران فعال)

این بخش تعداد کاربرانی را به شما نشان می‌دهد که حداقل یک session در طول روز گذشته، 7 روز گذشته، 14 روز گذشته یا 28 روز گذشته داشته‌اند. ما به این آمار site reach (رسیدن به سایت) یا stickiness (چسبندگی) می‌گوییم. اگر فعالیت‌های بازاریابی و محتوای وب‌سایت کاربران را به بازدید از وب‌سایت و برگشت به آن ترغیب کند؛ تعداد کاربران فعال باید در هر بازه زمانی رشد کند.

Active Users report (گزارش کاربران فعال)

Active Users report (گزارش کاربران فعال)

Demographics and Interests reports (گزارش‌های جمعیت‌شناسی و علایق)

گزاش‌های جمعیت‌شناسی اطلاعاتی راجع به سن (Age) و جنسیت  (Gender) کاربران ارائه می‌دهد. گزارش‌های علاقمندی (Interests) تجرحیات کاربران شما را در زمینه محتواهای خاصی مثل فناوری، موسیقی، سفر و تلویزیون نشان می‌دهد. این اطلاعات از دو جهت مفید هستند. در درجه اول اگر مخاطب هدف خود را می‌شناسید؛ این اطلاعات می‌تواند تایید (یا رد) کند که به مخاطب هدف رسیده‌اید. در درجه دوم نیز این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در زمینه تهیه استراتژی بازاریابی و تولید محتوا، مفید هستند.

توجه داشته باشید که برای دیدن این داده‌ها در گزارش‌ها، ابتدا باید advertising features را برای گزارش‌های جمعیت شناختی و علاقه‌ها در هر Property فعال کنید. برای این کار به تب Admin در بخش Property بروید و در اینجا Property Settings را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، در بخش Advertising Features، گزینه Enable Demographics and Interest Reports را روشن کنید.

فعال کردن Demographics and Interests reports در گوگل آنالیتیکس

فعال کردن Demographics and Interests reports در گوگل آنالیتیکس

پس از فعال شدن، اطلاعات مربوط به سن، جنسیت و علایق کاربران خود را در بخش‌های Demographics and Interests مشاهده خواهید کرد. توجه کنید که پس از فعال‌سازی این بخش، یک الی دو روز برای جمع‌آوری و نمایش اولین اطلاعات زمان لازم است. همچنین اگر تعداد بازدیدکننده شما بسیار کم باشد و یا حوزه فعالیت شما خیلی کوچک باشد؛ ممکن است داده قابل ملاحظه‌ای در این بخش نداشته باشید.

Geographic reports (گزارش‌های جغرافیایی)

گزارش Location (مکان) در زیرمجموعه Geo، یکی از مفیدترین گزارش‌های بخش Audience است. گوگل آنالیتیکس می‌تواند بدون شناسایی کاربر، اطلاعات او شامل قاره، شبه قاره، کشور و شهر را بر اساس IP مورد استفاده‌ مروگرش شناسایی کند.

در این صفحه به نقشه جغرافیایی بالای صفحه توجه کنید. این نقشه را می‌توانید بر اساس متریک‌های گوناگون تنظیم کنید. به عنوان مثال با تنظیم این متریک روی percent of New Visits (درصد بازدیدهای جدید) می‌توانید بازارهای جغرافیایی بالقوه را بر اساس مکان بازدیدهای جدید ایجاد شده، شناسایی کنید. این شناسایی به شما برای تصمیم‌گیری در زمینه سرمایه‌گذاری یا ایجاد آگاهی بیشتر برای به دست آوردن مشتریان وفادار در یک منطقه جغرافیایی کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید از طریق جدول زیر نقشه، مناطقی را بیابید که نرخ تعامل یا خریدشان بالا و میزان بازدیدشان کم است. این آمار می‌تواند بازارهای مغفول مانده را برای تبلیغات بیشتر به شما نشان دهد.

تکنیک تجزیه تحلیل دیگر در این گزارش، شناسایی مناطقی است که در آن مخاطبان زیادی دارید؛ اما عملکرد آنها کمتر از حد متوسط است. به عنوان مثال اگر کاربران یک منطقه خاص دارای نرخ خروج (bounce rate) بالاتری از حد متوسط هستند؛ ممکن است شما نیاز داشته باشید که تبلیغات خود را در آن منطقه یا صفحه خروج کاربران را بهینه کنید. مثلا ممکن است لازم باشد که آن صفحه وب‌سایت برای آن منطقه به زبان آن منطقه ترجمه شود یا محتوای ویژه‌ای برای آن منطقه تولید شود.

Behavior reports (گزارش‌های رفتاری)

این گزارش‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید کاربران اغلب چگونه از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند و به آن بازمی‌گردند. در زیر منوی New vs Returning (مقایسه کاربران جدید و برگشتی)، این گزارش معیارهای جذب (acquisition)، رفتار (behavior) و هدف تبدیل (conversion goal) را برای این دو دسته از کاربران ارائه می‌دهد. مشاهده و مقایسه این دو دسته در طول زمان در این گزارش، تغییر میزان وفاداری مخاطب را به شما نشان می‌دهد. هنگام ارزیابی ترکیب کاربران جدید و برگشتی، اهداف وب‌سایت و فعالیت‌های بازاریابی خود را در نظر بگیرید.

Behavior reports (گزارش‌های رفتاری)

Behavior reports (گزارش‌های رفتاری)

Technology and Mobile reports (گزارش‌های فناوری و موبایل)

دو گزارش دیگر این بخش Technology (فناوری) و Mobile (موبایل) هستند. این گزارش‌ها می‌توانند تکنولوژی مورد استفاده کاربران برای استفاده از وب‌سایت شما را تشخیص دهند. این امکان به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را به دقت و طوری تنظیم کنید که در همه دیوایس‌ها و مرورگرها به درستی و به‌طور کامل کار کند.

به‌طور مثال با استفاده از گزارش Browser and Operating systems (مرورگر و سیستم‌های عامل)، مشکل یک مرورگر خاص با وب‌سایت خود را به‌سرعت تشخیص خواهید داد. اگر نرخ خروج از وب‌سایت در مرورگر تلفن همراه، از میانگین آن بیشتر است؛ ممکن است نیازمند ساخت یک نسخه بهینه با محتوای ساده و موثر و ناوبری ساده، برای کاربران موبایل باشید.

همچنین مهم است که بررسی کنید اگر کاربران وب‌سایت شما از نسخه دسکتاپ در حال مهاجرت به نسخه موبایل هستند؛ بر اساس آن برای توسعه وب‌سایت خود برنامه‌ریزی کنید. برای سنجش ترافیک به‌صورت تفکیکی، بر اساس تلفن همراه، تبلت و رایانه‌های دسکتاپ، می‌توانید از بخش Overview در زیرمجموعه Mobile استفاده کنید. به این وسیله می‌توانید بررسی کنید که استفاده از موبایل در میان کاربران وب‌سایت شما، در طول زمان چگونه تغییر کرده است.

Technology and Mobile reports (گزارش‌های فناوری و موبایل)

Technology and Mobile reports (گزارش‌های فناوری و موبایل)

گزارش Devices جزئیات بیشتری از دستگاه‌های مورد استفاده کاربران برای مرور وب‌سایت شما ارائه می‌دهد. نام دستگاه تلفن همراه، مارک، انتخاب‌گر ورودی (input selector)، سیستم عامل، اندازه صفحه نمایش و… از این جمله هستند. این گزارش‌ها می‌توانند به توسعه‌دهندگان و طراحان وب‌سایت شما جهت ایجاد تجربه‌ای بهینه شده از طریق تلفن همراه که به بهترین وجه با نیازهای کاربران هماهنگ است کمک کند.

آشنایی با گزارش‌‌های بخش جذب (Acquisition reports overview)

گزارش‌های Acquisition در بخشی با همین نام از طریق منوی عمودی سمت چپ قابل دسترسی است. در این گزارش‌ها می‌توانید عملکرد کانال‌های مختلف بازاریابی را مقایسه کنید؛ و دریابید که کدام منابع بیشترین ترافیک با بالاترین کیفیت و نرخ تبدیل را برای وب‌سایت شما ارسال می‌کند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری بهتری برای تمرکز بر روی تلاش‌های بازاریابی خود داشته باشید. به‌طور خلاصه این گزارش‌ها نحوه ورود کاربران به وب‌سایت شما را شرح می‌دهند.

پیش از ورود به بحث اصلی، مفید است که بدانید گوگل آنالیتیکس چگونه منبع ترافیک وب‌سایت شما را تشخیص می‌دهد. وقتی کاربری وارد یکی از صفحات وب‌سایت شما می‌شود؛ کد رهگیری موجود در صفحه، چندین ویژگی را درباره محل ورود کاربر ثبت می‌کند. این ویژگی‌ها شامل رسانه ترافیک (traffic medium)، منبع (source) و نام کمپین بازاریابی (marketing campaign name) است.

ویژگی‌های محل ورود کاربر

ویژگی‌های محل ورود کاربر

منظور از رسانه ترافیک، مکانیزمی است که کاربران را به وب‌سایت شما می‌رساند. نمونه‌های رایج رسانه‌ها شامل organic (ارگانیک)، cpc (تبلیغات کلیکی)، referral (ارجاع)، email (ایمیل مارکتینگ) و none (هیچ) است.

  • Organic: ترافیکی است که از طریق جستجو در موتورهای جستجو مثل گوگل و به صورت رایگان ایجاد می‌شود.
  • CPC: ترافیکی است که از طریق تبلیغات کلیکی، مانند تبلیغات متنی Google Ads (سرویس تبلیغات گوگل) ایجاد می‌شود.
  • Referral: ترافیکی است که از طریق کلیک روی لینک وب‌سایت شما در وب‌سایتی دیگر (به‌جز موتورهای جستجو) ایجاد می‌شود.
  • Email: ترافیکی که از طریق ایمیل و معمولا به کمک کمپین‌های بازاریابی ایمیلی ایجاد می‌شود.
  • none: ترافیکی که از طریق نوشتن آدرس وب‌سایت در آدرس‌بار مرورگر وارد وب‌سایت شده و ایجاد می‌شود. این ترافیک را در بخش source به عنوان direct می‌شناسند.

در واقع Source اطلاعات بیشتری درباره medium در اختیار ما می‌گذارد. به عنوان مثال اگر medium شما referral باشد؛ source می‌تواند URL صفحات وب‌سایت‌هایی باشد که کاربران را به وب‌سایت شما ارجاع داده‌اند. همچنین اگر medium شما organic باشد؛ source آن نام یک موتور جستجو مثل گوگل است.

با یافتن این آمارها در زیرمجموعه source/medium و انتخاب معیارهای مناسب مانند bounce rate می‌توانید منابع ورود ترافیک باکیفیت را بررسی کرده و روی آنها سرمایه‌گذاری کنید. همچنین این ویژگی به شما کمک می‌کند تا برای منابع ترافیک بالا اما بی‌کیفیت‌تر برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. مثلا صفحه ورود آنها را مناسب‌سازی نمایید.

همچنین استفاده از فیلترها در این بخش به شما در دیدن یک گروه از منابع خاص کمک می‌کند. به عنوان مثال با جستجوی کلیدواژه organic در بخش جستجوی بالای جدول (همان بخش فیلتر) می‌توانید به همه منابع ارگانیک دریافت ترافیک دست یابید. در مثالی دیگر با جستجوی کلیدواژه Google در بخش فیلتر، همه ترافیک ورودی از طریق گوگل (چه ارگانیک و چه تبلیغات پولی) را مشاهده خواهید کرد. این کار یک روش عالی برای افزودن مفهوم به تجزیه و تحلیل، و درک این است که کدام یک از فعالیت‌های بازاریابی برای کسب‌وکار شما موفقیت ایجاد می‌کند.

Channels Report (گزارش کانال‌ها)

این گزارش در زیرمجموعه All traffic قرار داشته و  روش دیگری است تا بررسی کنید که کدام کانال‌های ترافیک، بیشترین کاربران علاقمند را به وب‌سایت شما می‌آورد. با گزارش channel می‌توانید ترافیک را به شکل گروه‌هایی از source در زیر هر medium مشاهده کنید. این مدیوم‌ها شامل کانال‌های اساسی زیر است:

  • Organic
  • Social (شبکه‌های اجتماعی)
  • Direct
  • Display

با کلیک روی هر کانال، ترافیک آن کانال را بر اساس sources به‌صورت مفصل‌تر مشاهده خواهید کرد. همچنین اگر بخواهید می‌توانید منابع ترافیکی خود را به شکل متفاوتی دv یک کانال اختصاصی گروه‌بندی کنید؛ که در این زمینه در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس پیشرفته صحبت خواهیم کرد.

Referrals Report (گزارش ارجاعات)

اگر می‌خواهید ترافیک ورودی وب‌سایت خود را از وب‌سایت‌هایی که به آن لینک داده‌اند، بررسی کنید؛ در زیرمجموعه All traffic به بخش Referrals مراجعه کنید. در اینجا می‌توانید روی هر ارجاع خاص کلیک کنید تا دقیقا ببینید که کدام صفحه از آن وب‌سایت به شما لینک داده است. همچنین اگر می‌خواهید بدانید کدام صفحات خاص وب‌سایت شما بیشترین ارجاع را دریافت کرده است؛ می‌توانید معیار ثانویه landing page را به گزارش خود اضافه کنید. به این شکل می‌توانید مشاهده کنید که کدام وب‌سایت‌ها به کدام صفحات شما ترافیک ارسال می‌کنند. این آمار می‌تواند منبع مشارکت تبلیغاتی جدید را برای شما پیدا کند.

آشنایی با گزارش‌های بخش رفتار (Behavior reports overview)

گزارش‌های این بخش، اطلاعاتی را راجع به اقدامات کاربران در هنگام حضور در وب‌سایت ارائه می‌دهد. گزارش‌های این بخش را در Behavior در منوی عمودی سمت چپ می‌توانید مشاهده کنید. در درجه اول مهم است که بدانید گوگل آنالیتیکس چگونه گزارشات رفتاری را جمع‌آوری می‌کند. اگر به‌خاطر داشته باشید؛ گوگل آنالیتیکس به کمک یک تکه کد جاوا اسکریپت، اطلاعات کاربارن وب‌سایت شما را جمع‌آوری می‌کرد. هر بار که کاربر صفحه‌ای از وب‌سایت شما را بارگزاری می‌کند؛ این کد یک pageview (بازدید صفحه) به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند. گوگل آنالیتیکس از این داده برای محاسبه متریک‌های گوناگون در گزارش‌های رفتاری استفاده می‌کند. به عنوان مثال متریک Total Pageviews به جمع تعداد دفعاتی که یک کاربر یک صفحه از وب‌سایت را بارگزاری می‌کند گفته می‌شود.

در ادامه بیایید به نگاهی به بخش All Pages (همه صفحات) واقع در منوی Site Content بیندازیم و با هم جدول زیر نمودار را بررسی کنیم.

All Pages (همه صفحات)

All Pages (همه صفحات)

  • متریک Pageviews تعداد دفعات بازدید صفحات وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. به‌طور پیش‌فرض این گزارش داده‌ها را بر اساس معیار URI (بخشی از URL که پس از آدرس دامنه می‌آید.) نشان می‌دهد. اگر معیار اصلی گزارش را به Page Title (عنوان صفحه) تغییر دهید؛ می‌توانید این گزارش را بر اساس عنوان صفحات وب‌سایت خود (تنظیم شده در کد HTML آن صفحه) مشاهده کنید.
  • سایر متریک‌های موجود در صفحه All Pages مثل Average Time on Page (میانگین زمان حضور در صفحه) و Bounce Rate (نرخ خروج از صفحه)، نشان می‌دهد که کاربران با هر صفحه وب‌سایت شما چگونه درگیر شده‌اند. شما می‌توانید گزارش را بر اساس این متریک‌ها به‌صورت نزولی و صعودی مرتب کنید؛ تا به سرعت صفحات کم‌عملکرد را که نیاز به بهبود یا محتوای مناسب‌تر دارند شناسایی کرده و یا صفحات با عملکرد بالا را به عنوان نمونه جهت تصمیم‌گیری درباره تولید محتوا در آینده بررسی کنید.

در زیرمجموعه Site Content چهار بخش مهم دیگر نیز وجود دارد که در ادامه به‌طور مختصر با آن آشنا می‌شوید:

Content Drilldown صفحات وب‌سایت شما را بر اساس ساختار دایرکتوری‌های آن دسته‌بندی می‌کند. برای دیدن صفحات هر دایرکتوری می‌توانید روی آن کلیک کنید. این ویژگی در زمانی که می‌خواهید عملکرد محتوا را در بخش خاصی از وب‌سایت خود (مثلا فروشگاه یا بلاگ) درک کنید بسیار مفید است. در همین بخش اگر روی نمای نمودار دایره‌ای کلیک کنید؛ به‌راحتی می‌توانید محبوب‌ترین بخش‌های وب‌سایت خود را بیابید.

Landing Pages (صفحات فرود) صفحات وب‌سایت شما را بر اساس صفحاتی که کاربران برای اولین‌بار به آن رسیده‌اند لیست می‌کند. در واقع اینها اولین صفحاتی هستند که در یک session مشاهده می‌شوند. این گزارش کمک می‌کند تا تعداد خروج و نرخ خروج صفحات فرود خود را بررسی کنید. نرخ خروج بالا معمولا نشان می‌دهد که محتوای موجود در آن صفحه برای مخاطب مناسب و جذاب نیست.

Exit Pages (صفحات خروج) صفحاتی از وب‌سایت شما را نشان می‌دهد که کاربران در آن صفحه از وب‌سایت شما خارج شده است. از آنجا که احتمالا نمی‌خواهید کاربران از صفحات مهم وب‌سایت مانند “پرداخت در سبد خرید” خارج شوند؛ بهتر است به‌طور دوره‌ای این گزارش را مرور کنید تا خروجی‌های ناخواسته را به حداقل برسانید.

Events (رویدادها) گزارشی است که نحوه تعامل کاربر را با عناصر خاص موجود در صفحه ردیابی می‌کند. برای مثال از این گزارش می‌توانید برای ردیابی کلیک کاربران روی یک پلیر ویدئویی یا لینک دانلود استفاده کنید. استفاده از این گزارش نیازمند تنظیماتی فراتر از کد پیشفرض ردیابی در گوگل آنالیتیکس است. درباره این کار در دوره پیشرفته آموزش گوگل آنالیتیکس با جزئیات بیشتری صحبت می‌کنیم.

روش اندازه‌گیری و رهگیری کمپین‌های بازاریابی در گوگل آنالیتیکس

راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، روشی موثر برای رونق کسب‌وکارهای آنلاین و جذب کاربران به آنها است. شما می‌توانید برای پیگیری میزان موفقیت و اثرگذاری کمپین‌های تبلیغاتی خود در پلتفرم Google Ads (پتلفرم تبلیغات در گوگل) و سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی، از این امکان استفاده کنید.

کمپین‌های بازاریابی آنلاین می‌توانند شکل‌های متنوعی داشته باشند. ممکن است شما بخواهید برای کسب‌وکار خود از آگهی متنی در نتایج جستجوی موتورهای جستجو، بنرهای تبلیغاتی در وب‌سایت‌ها، کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی و یا کمپین‌های ایمیلی استفاده کنید. البته به‌طور معمولا کسب‌وکارها ترکیبی از این روش‌ها را برای کمپین تبلغاتی خود انتخاب می‌کنند.

کمپین‌های بازاریابی

کمپین‌های بازاریابی

کمپین‌های بازاریابی در گوگل آنالیتیکس به کمک روش campaign tagging (برچسب‌گذاری کمپین) رهگیری می‌شود. campaign tags (برچسب‌های کمپین) اطلاعاتی جزئی است که به شکل پارامترهایی به ادامه آدرس صفحات مورد استفاده وب‌سایت شما در کمپین تبلیغاتی اضافه می‌شود. بعد از هر پارامتر، یک علامت مساوی و بعد از آن یک کلمه ساده یا چند کلمه با خط فاصله چسبیده می‌آید.

وقتی یک کاربر روی چنین لینکی کلیک کرده و وارد صفحه مدنظر می‌شود؛ کد رهگیری گوگل آنالیتیکس پارامترهای موجود در لینک را شناسای کرده و بر اساس آن فعالیت و رفتار کاربر را به یکی از کمپین‌های تبلیغاتی شما مرتبط می‌کند. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که چه کاربرانی از طریق کدام کمپین‌های تبلیغاتی وارد وب‌سایت شما شده‌اند؛ و رفتار آنها و اثرگذاری کمپین‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید.

به عنوان مثال فروشگاهی که هر ماه یک خبرنامه ایمیلی (دارای لینک به وب‌سایت) برای اعضای خود ارسال می‌کند؛ می‌تواند از طریق افزودن campaign tag، به لینک موجود در خبرنامه ایمیلی، کاربران وارد شده از این طریق را به‌راحتی شناسایی کند.

به‌طور کلی پنج campaign tag مختلف داریم که به شما کمک می‌کند اطلاعات مخصوص به کمپین خود را پیگیری کنید. برچسب‌های ضروری شامل Medium و Source و Campaign هستند. شما همچنین می‌توانید برچسب‌های Content و Term را نیز به پارامترهای استفاده شده اضافه کنید.

یادآوری: در بخش گزارش‌های جذب شما را با مفهوم Medium و Source آشنا کردیم.

پارامتر Medium نحوه برقراری ارتباط با کاربر و روش انتقال پیام تبلیغاتی را مشخص می‌کند. email برای کمپین‌های ایمیلی، cpc برای تبلیغات در موتور جستجو و social برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

پارامتر Source محل ورود کاربر یا جایی که از آن آمده است را نشان می‌دهد. Source می‌تواند یک صفحه وب خاص یا یک لینک در یک ایمیل باشد. Source می‌تواند برای یک Medium متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر Medium شما cpc باشد؛ Source می‌تواند گوگل، بینگ یا یاهو باشد. همچنین اگر Medium شما email باشد؛ Source می‌تواند newsletter (خبرنامه ایمیلی) باشد.

پارامتر Campaign می‌تواند نام کمپین تبلیغاتی شما باشد. به عنوان مثال Yalda-1399 یا Nowrooz-1400

پارامتر Content می‌تواند برای تعیین نسخه‌های مختلف یک کمپین واحد استفاده شود. این امکان برای مقایسه دو نسخه متفاوت آگهی و انتخاب آگهی موثرتر مفید است.

پارامتر Term برای شناسایی کلمه کلیدی مورد استفاده در آگهی‌های موتور جستجو، در پلتفرم‌هایی مانند Bing و Yahoo کاربرد دارد؛ که باید صورت دستی برچسب‌گذاری آن به‌صورت دستی انجام شود. روش پیگیری آگهی‌های ثبت شده در Google Ads را در درس‌های بعدی به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

برای افزودن این پارامترها به URL‌های مرتبط با تبلیغات شما، گوگل آنالیتیکس ابزاری به‌نام  URL builder (سازنده URL) را ارائه می‌دهد؛ که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

افزودن پارمترها به آدرس صفحه کمپین با URL builder و پیگیری آنها

برای ساخت URL اختصاصی کمپین خود که شامل پارامترهای مدنظرتان است؛ باید از ابزار URL builder استفاده کنید. برای این کار باید به صفحه فرم URL Builder مراجعه نمایید.

در قدم اول آدرس وب‌سایت یا صفحه‌ای از وب‌سایت‌تان را که برای لینک کردن آگهی‌ها آماده کرده‌اید وارد نمایید. این صفحه همان صفحه‌ای است که کاربران با کلیک روی آگهی شما به آن هدایت می‌شوند.

سپس باید بخش‌های مربوط به campaign و source و medium را تکمیل کنید. پر کردن بخش‌های term و content و name اختیاری است. این بخش‌های اختیاری می‌توانند هر نامی باشند داشته باشند. فقط مطمئن شوید که نام‌های انتخابی به اندازه کافی توصیف‌کننده باشند؛ تا بتوانند هنگام نمایش آمارهای مربوط به کمپین در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس آنها را تشخیص دهید.

سازنده URL کمپین تبلیغاتی

سازنده URL کمپین تبلیغاتی

یک نکته مهم درباره قواعد نام‌گذاری این است که به‌طور معمول از کلمات ساده برای نام‌گذاری استفاده می‌کنید. اما اگر بخواهید از عبارت چند کلمه‌ای استفاده کنید؛ URL builder به‌جای فاصله میان کلمات یک عبارت، از زیرخط استفاده خواهد کرد تا از وجود فاصله در URL جلوگیری کند. همچنین به حجی درست و بزرگ و کوچک بودن حروف توجه کنید. دقت داشته باشید که گوگل آنالیتیکس به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس است و کمپینی با نام PROMO1 را کمپینی با همین نام، اما با حروف کوچک، جدا در نظر می‌گیرد.

همچنین در مورد انتخاب نام مناسب برای medium نیز دقت داشته باشید. مثلا display برای تبلیغات بنری و email برای کمپین‌های ایمیلی مناسب است.

در نهایت با کامل کردن فرم با مقادیر مدنظر، نسخه لینک اختصاصی کمپین خود را در زیر فرم، مشاهده خواهید کرد.

ایجاد URL

ایجاد URL

استفاده از این فرم روشی ساده و سریع برای ساخت لینک مدنظر است؛ اما اگر شما نیاز به تولید چندین لینک متفاوت برای یک کمپین بزرگ‌تر داشته باشید؛ بهتر است روش کاربردی‌تری را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از یک سند Google Sheet یا Excel استفاده کنید. در این زمینه گوگل یک قالب از پیش آماده را در اختیار شما گذاشته است؛ که به کمک آن می‌توانید ده‌ها لینک متفاوت را در کمپین خود مدیریت کنید. برای دیدن این قالب پیشفرض کلیک کنید.

حال که لینک‌های مورد نیاز کمپین خود را ساختید. پیش از به کار بردن عملی آنها، بهتر است کارایی آنها را در عمل بررسی کنید. گاهی تنظیمات وب‌سایت شما موجب درست عمل نکردن این لینک‌ها می‌شود؛ بنابراین انجام این بررسی بسیار مهم است.

یک راه ساده برای انجام این بررسی را با هم مرور می‌کنید. ابتدا یک صفحه مرورگر ناشناس (incognito window or private browsing session) را باز کنید و لینک ساخته شده را در آدرس‌بار مرورگر وارد کرده و وب‌سایت را بارگذاری نمایید. حالا در وب‌سایت بچرخید و برخی اقدامات مهم را انجام دهید. به عنوان مثال اگر یکی از اهداف مهم وب‌سایت شما ثبت‌نام است؛ مراحل ثبت‌نام را در این صفحه به‌طور کامل انجام دهید. در مثالی دیگر اگر کمپین شما یک کوپن تخفیف ارائه داده است؛ سعی کنید از کوپن تخفیف استفاده کنید.

بررسی عملکرد درست url

بررسی عملکرد درست url

بهتر است این بررسی را برای همه URLهایی که ساخته‌اید انجام دهید. شما می‌توانید اطلاعات بازدید فرضی خود را در بخش Real Time گزارش‌های گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. همچنین می‌توانید چند ساعتی صبر کنید و نتایج را در بخش Campaign reports (گزارش‌های کمپین) مشاهده کنید. برای این کار از منوی عموی سمت چپ مسیر Acquisition > Campaigns > All Campaigns را طی کنید. این گزارش امکان مقایسه ترافیک ورودی از کمپین‌های مختلف را می‌دهد. برای تست عملکرد درست کمپین، نام کمپین را در فیلتر بالای جدول (باکس جستجو) وارد کنید. در این حالت باید یک نمای کلی از کلیک‌های دریافتی کمپین انتخاب شده را ببینید.

حالا اگر روی نام کمپین کلیک کنید می‌توانید داده‌های مربوط به source و mediumی را که در Tagهای URL خود وارد کرده‌اید ببینید. در نهایت اگر می‌خواهید سایر Tagهای وارد شده به URL کمپین را بررسی کنید؛ یک معیار ثانویه مانند ad content را به جدول خود اضافه نمایید.

به کمک این روش می‌توانید source و medium انتخابی به عنوان بعد اولیه را بر اساس معیار ثانویه‌ای که در برچسب content در URL تولیدی خود وارد کرده‌اید ببینید.

به عنوان مثال می‌توانید برای لینک‌های داخلی خبرنامه‌های ایمیلی خود دو Tag متفاوت content اختصاص دهید. یکی برای لینک‌های تبلیغاتی و دیگری برای لینک‌های غیرتبلیغاتی. به این شکل با افزودن معیار ثانویه Ad Content می‌توانید بسنجید که کدام روش و کدام تبلیغات برای جذب مخاطب موثرتر بوده است.

روش‌های بسیار متنوعی برای تجزیه و تحلیل بازخورد کمپین وجود دارد؛ که در دوره پیشرفته آموزش گوگل آنالیتیکس به آنها خواهیم پرداخت. در نهایت استفاده از URL Builder و گرفتن گزارشات مرتبط از گوگل آنالیتیکس می‌تواند در تشخیص باکیفیت‌ترین بازدیدها به شما کمک کند.

روش تنظیم Goals (اهداف) در گوگل آنالیتیکس

Goals در گوگل آنالیتیکس، امکانی است که به ما اجازه می‌دهد تا متریک‌های خود را با اهداف تجاری کسب‌وکارتان مرتبط کنید. این کار می‌تواند روشی موثر برای سنجش میزان دسترسی به اهداف تجاری باشد.

قبل از توضیح تنظیمات گوگل آنالیتیکس باید بین دو Goal تفاوت قائل شوید: business goals (اهداف تجاری) و Google Analytics Goals (اهداف در گوگل آنالیتیکس)

اهداف تجاری فعالیت خاصی است که شما می‌خواهید کاربران‌تان در وب‌سایت انجام دهند. هر زمانی که یک کاربر یک هدف تجاری مشخص شده را کامل کند؛ در گوگل آنالیتیکس به آن conversion (تبدیل) می‌گوییم. این هدف تجاری می‌تواند عضویت در خبرنامه یا خرید یک محصول باشد.

business goals (اهداف تجاری) و Google Analytics Goals (اهداف گوگل آنالیتیکس)

business goals (اهداف تجاری) و Google Analytics Goals (اهداف گوگل آنالیتیکس)

اما در گوگل آنالیتیکس از امکانی به‌نام goals برای پیگیری conversionها استفاده می‌شود. هنگامی که goals مدنظر را می‌سازید؛ آنالیتیکس متریک‌های مرتبط با conversion مدنظرتان را جمع‌آوری می‌کند. مثلا تعداد کل conversionها و درصد conversionها که به آن conversion rate (نرخ تبدیل) گفته می‌شود.

هنگام ساخت یک goal در گوگل آنالیتیکس، شما همچنین می‌توانید یک goal funnel (قیف هدف) نیز بسازید. goal funnel یک داده تصویری درباره مراحل مختلف مورد نیاز برای تکمیل goal ساخته شده را به شما نشان می‌دهد. این تصویر به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که کاربران در چه مرحله ‌ای از فرآیند conversion، خارج شده‌اند. مشاغل کسب‌وکار الکترونیکی می‌توانند از goals و funnels  استفاده کنند؛ تا توانایی انجام مراحل تسویه حساب چند مرحله‌ای توسط کاربران را بررسی کنند. سایر کسب‌وکارها هم می‌توانند از این امکان برای فعالیت‌هایی مانند ثبت‌نام در خبرنامه، پر کردن فرم تماس، پیماdش صفحه، تعداد صفحات مشاهده شده در یک session و زمان حضور در وب‌سایت استفاده کنند.

نقش شما در یک View باید Administrator (مدیر) باشد؛ تا بتوانید در آن View، امکان goals را فعال کنید. همچنین توجه داشته باشید که در هر View، حداکثر می‌توانید 20 goal را تعریف کنید. بنابراین دقت کنید که چه اهدافی برای کسب‌وکار شما اهمیت بیشتری دارد.

در ابتدا باید بر اساس اهداف کسب‌وکار خود تصمیم بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید رهگیری کنید. به عنوان مثال در یک فروشگاه آنلاین، یک هدف خوب برای رهگیری کردن، فروش‌های موفقیت‌آمیز است. بنابراین بیایید برای رسیدن به صفحه نهایی شدن خرید (تایید تسویه حساب) یک goal تنظیم کنیم. همچنین می‌توانیم یک funnel برای این goal تنظیم کنیم؛ تا مسیر حرکت کاربران را تا رسیدن به صفحه نهایی شدن خرید ببینیم. از این طریق می‌توانیم محل خروج کاربر از مسیر تکمیل کردن خرید را نیز مشاهده کنیم. توجه کنید که این goal درآمد واقعی را حساب نمی‌کند. بلکه تنها نشان می‌دهد که کاربران در هر مرحله چه کار می‌کنند و کجا ممکن است از ادامه فعالیت منصرف شوند. استفاده از funnel  اختیاری است؛ اما می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی در هر مرحله از جریان تبدیل به شما ارائه کند.

آموزش تنظیم goals

برای شروع به بخش Admin می‌رویم و از گزینه‌های زیربخش Views، گزینه Goals را انتخاب می‌کنیم. در صفحه باز شده روی New Goal کلیک می‌کنیم. (نکته مهم: آنچه در اینجا می‌بینید ممکن است با توجه به تفاوت نوع کسب‌وکار شما، تفاوت‌های جزئی با نسخه اصلی گوگل آنالیتیکس شما داشته باشد.). گوگل آنالیتیکس چند الگوی goal از پیش تعریف شده را در این بخش در اختیار شما قرار می‌دهد. از آنجا که ما می‌خواهیم یک goal برای سنجش رسیدن کاربران به صفحه تایید خرید بسازیم؛ گزینه Buy merchandise را انتخاب کرده و روی Continue (ادامه) کلیک می‌کنیم. همچنین از آنجا که می‌خواهیم تائیدیه‌های تسویه حساب را رهگیری کنیم؛ نام goal خود را Checkout Complete (تسویه حساب کامل شد) می‌گذاریم. هر goal دارای یک شناسه اختصاصی به نام Goal Slot ID است؛ که از 1 تا 20 شماره‌گذاری می‌شود. این امکان یک راه ساده برای سازماندهی کردن goalها است. عدد انتخابی برای این ID همیشه شماره بعدی استفاده نشده است. بنابراین وقتی اولین goal خود را می‌سازید؛ Goal Slot ID آن 1 خواهد شد. البته شما می‌توانید slot متفاوتی را در این مرحله انتخاب کنید. این کار برای سازماندهی چند goal مرتبط به هم کاربرد دارد.

آموزش تنظیم goals در گوگل آنالیتیکس

آموزش تنظیم goals در گوگل آنالیتیکس

در مرحله بعد باید یکی از چهار مدل Goal را انتخاب کنیم. هریک از این انواع، توسط یک فعالیت خاص کاربر اجرا می‌شود.

  • Destination (مقصد): برای زمانی که کاربر به یک صفحه خاص از وب‌سایت می‌رسد. مثلا صفحه تشکر از کاربر برای انجام کاری
  • Duration (مدت زمان): بر اساس مدت زمان session یک کاربر است.
  • Pages or Screens (صفحه‌ها یا صفحه‌های نمایش): بر اساس تعداد صفحات بازدید شده توسط یک کاربر در یک session است.
  • Events (رویدادها): برای رهگیری اقدامات خاص در یک وب‌سایت است. در دوره پیشرفته آموزش گوگل آنالیتیکس به‌طور کامل‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

نکته بسیار مهم: اگر قصد دارید که برای goal خود Funnel داشته باشید؛ تنها می‌توانید از نوع Destination استفاده کنید. بنابراین برای ادامه کار ما Destination را انتخاب کرده و روی دکمه Continue کلیک می‌کنیم.

در مرحله بعد در بخش Destination آدرس صفحه مقصد در وب‌سایت را وارد می‌کنیم (مثلا صفحه کامل شدن فرآیند خرید). در واقع این آدرس URL صفحه‌ای است که به کاربری که فرآیند تبدیل را کامل کرده، نشان داده می‌شود. در اینجا با توجه به انتخاب شکل استفاده از URL، می‌توان آن را به اشکال دیگری نیز وارد کرد.

در لیست کشویی Destination انتخاب می‌کنید که می‌خواهید URL شما به چه صورت خوانده شود. Equals to (دقیقا مشابه مسیر وارد شده)، Begins With (شروع با مسیر وارد شده)، Regular Expression (وجود یک عبارت در URL که در سایر URLهای سایت شما قطعا وجود ندارد.) روش آخر برای صفحاتی که دارای URL داینامیک در صفحه مدنظر هستند مفید است.). درباره استفاده از regular expressions در دوره پیشرفته آموزش گوگل آنالیتیکس به‌طور کامل‌تری توضیح خواهیم داد.

برای اطمینان از انتخاب و درج صحیح URL می‌توانید روی گزینه Verify this goal (تایید این هدف) کلیک کنید. اگر تنظیمات شما صحیح باشد؛ تعداد تبدیل‌های اعلامی بیش از 0 است.

تنظیمات بخش Goal Value

اگر می‌خواهید به هر conversion خود مبلغی پول را به عنوان ارزش ایجاد شده اختصاص دهید؛ دکمه Value را روی روشن تنظیم و مقدار مورد نظر را وارد کنید. طبیعتا از این امکان وقتی می‌توانید استفاده کنید که تمام تبدیل‌های اجام شده در این goal دارای ارزش یکسان باشند. برای مثال اگر هر عضو جدید در خبرنامه برای شما 1 دلار ارزش دارد؛ این گزینه را برای یک goal مرتبط با خبرنامه می‌توانید روی 1 قرار دهید. اما اگر مانند مثال ما، goal خود را برای فروش محصولات گوناگون تنظیم کرده‌اید؛ باید این گزینه را روی خاموش نگه دارید.

تنظیمات بخش Goal Funnel

در ادامه و بعد از تایید تنظیمات قبلی، با روشن کردن دکمه Funnel می‌توانید مراحل آن را وارد کنید. هر مرحله از Funnel، نشان‌گر عملی است که در وب‌‌سایت است؛ که برای تحقق دستیابی به Goal تنظیم شده باید انجام شود. در مورد مثال خرید از فروشگاه آنلاین، هر قدم بخش اختصاصی URL یکی از صفحاتی است که کاربر برای تکمیل خریدش باید طی کند تا به صفحه نهایی برسد. همچنین در این بخش برای هر صفحه یک نام درج کنید. همچنین اگر یکی از مراحل برای تکمیل Goal ضروری است؛ دکمه ضروری بودن آن را روی “بله” قرار دهید. به عنوان مثال اگر می‌خواهیم تنها کاربرانی که از همان مرحله اول وارد Funnel می‌شوند را در گزارش Funnel مشاهده کنیم؛ باید طی کردن مرحله اول را روی ضروری بودن تنظیم کنیم.

به جزئیات بخش‌های مختلف در تصویر زیر دقت کنید.

تنظیمات بخش Goal Funnel

تنظیمات بخش Goal Funnel

نکته بسیار مهم: توجه کنید که تعداد Goal کامل شده که در گزارش Conversions نمایش داده می‌شود؛ تحت تاثیر تنظیمات شما برای Goal Funnel قرار نمی‌گیرد. بنابراین حتی اگر یکی از مراحل Funnel را ضروری در نظر بگیرید؛ تنها روی گزارش Funnel موثر است.

در نهایت با کلیک روی دکمه Save (ذخیره)، Goal تنظیم شده در Goals list قابل مشاهده خواهد شد.

برای دیدن متریک‌های Goal خود، در منوی عمودی سمت چپ به مسیر Conversions > Goals < Overview بروید. نکته مهم‌تر اینکه داده‌های Goal تعریف‌شده را می‌توانید در اغلب گزارش‌های گوگل آنالیتیکس از جمله Audience و Acquisition مشاهده کنید.

برای دیدن گزارش تصویری Funnel تنظیم شده نیز از زیرمجموعه منوی Conversions روی Funnel Visualization کیلیک کنید. در این صفحه می‌توانید جزئیات فعالیت کاربران در هر مرحله از funnel را مشاهده و ببینید چند کاربر هر مرحله را کامل کرده‌اند. اگر متوجه شوید که در یک مرحله تعداد زیادی از کاربران از ادامه مسیر منصرف شده‌اند؛ احتمالا بخواهید بررسی بیشتری در این زمینه داشته باشید. مثلا ممکن است این مرحله از Funnel مشکلات فنی داشته و مانع ادامه کار کاربران شود.

گزارش تصویری Funnel

گزارش تصویری Funnel

در نهایت علاوه بر امکان ساخت goal‌های سفارشی، در بخش Analytics Solutions Gallery می‌توانید goal‌های ساخته شده و به اشتراک گذاشته شده توسط سایر کاربران گوگل آنالیتیکس را مشاهده کرده و از آنها در حساب آنالیتکس خود استفاده کنید.

راهنمای بررسی کمپین‌های گوگل ادز (Google Ads) در گوگل آنالیتیکس

گوگل ادز پلتفرم تبلیغاتی گوگل است که به کسب‌وکارها امکان ساخت text ads (آگهی‌های متنی) و display ads (آگهی‌های نمایشی) را می‌دهد. text adsها در کنار نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. ترتیب نمایش این آگهی‌ها با مطابقت دادن کلمات کلیدی پیشنهادی شما (ثبت شده در پلتفرم گوگل ادز) با کلمات جستجو شده توسط کاربران تنظیم می‌شود. Display adsها آگهی‌هایی به شکل متن، تصویر، انیمیشن و ویدئو هستند که در مجموعه گسترده‌ای از وب‌سایت‌های همکار گوگل با عنوان Google Display Network نمایش داده می‌شوند.

گوگل ادز (Google Ads) در گوگل آنالیتیکس

گوگل ادز (Google Ads) در گوگل آنالیتیکس

برای توضیح دقیق‌تر به مثال فروشگاه آنلاین گوگل بازگردیم. از آنجا که این فروشگاه می‌خواهد تیشرت بفروشد؛ پیشنهاد کلمات کلیدی “تیشرت گوگل” و “لباس گوگل” مناسب خواهد بود. در این شرایط وقتی کاربری برای محصول مشخصی در گوگل جستجو می‌کند (مثلا “قشنگ‌ترین تیشرت‌های گوگل”)؛ پلتفرم گوگل ادز text ads مرتبط با تیشرت گوگل را به کاربر نمایش خواهد داد (اگر آگهی ثبت شده با دستورالعمل کیفیت آگهی در گوگل ادز مطابقت داشته باشد.). این روش تبلیغات با دارا بودن میلیون‌ها کاربر که هر روز از موتور جستجوی گوگل و وب‌سایت‌های همکار گوگل استفاده می‌کنند؛ به جذب مشتری کمک می‌کند.

وقتی حساب گوگل آنالیتیکس را به حساب گوگل ادز پیوند می‌دهید؛ می‌توانید:

  • مشاهده کلیک‌های انجام شده در گوگل ادز و هزینه آن را در کنار اطلاعات engagement (میزان درگیر شدن کاربر با وب‌سایت) موجود در گوگل آنالیتیکس
  • ایجاد لیست‌های remarketing (بازاریابی مجدد) در گوگل آنالیتیکس، برای استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز
  • وارد کردن goals و transactions (معاملات) از گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز، به عنوان conversions (تبدیل‌ها)
  • مشاهده داده‌های engagement گوگل آنالیتیکس در گوگل ادز

آموزش لینک کردن گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز

برای راه‌اندازی حساب گوگل ادز راهنماهای متعددی وجود دارد که با جستجو در اینترنت به آنها دست خواهید یافت؛ اما از این لینک می‌توانید به راهنمای مختصر خود گوگل دسترسی داشته باشید. این کار پیچیده نیست و حدودا 20 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت.

همچنین برای لینک کردن گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز باید مطمئن شوید که در هر دو پلتفرم با یک ایمیل مشابه وارد شده‌اید. همچنین توجه داشته باشید که نقش کاربری شما در هر دو حساب باید administrator باشد.

اگر مراحل بالا را انجام داده‌اید؛ برای ادامه کار روی سربرگ Admin کلیک کنید. سپس مطمئن شوید که account و property را انتخاب کرده‌اید که می‌خواهید به گوگل ادز لینک شود. حالا از بخش Property روی گزینه Google Ads linking (لینک کردن گوگل ادز) کلیک کنید. در صفحه باز شده تمام گوگل ادزهای لینک شده را مشاهده می‌کنید. برای ادامه روی دکمه New link group کلیک کنید. هر حساب گوگل ادزی که به حساب گوگل آنالیتیکس شما مرتبط است؛ در این صفحه نشان داده می‌شود. در اینجا حسابی که را که می‌خواهید لینک شود انتخاب کرده و روی دکمه continue کلیک کنید. سپس نامی برای Link Group Title بنویسید. این نام می‌تواند شناسه حساب شما در گوگل ادز باشد.

در ادامه view مورد نظر که می‌خواهید اطلاعات گوگل ادز در آن نمایش داده شود را انتخاب کرده و روی دکمه Link accounts (پیوند حساب‌ها) کلیک کنید. حالا حساب لینک شده شما نیز با نام انتخابی‌تان، در صفحه Link group list نمایش داده می‌شود.

آموزش لینک کردن گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز

آموزش لینک کردن گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز

Auto-tagging (برچسب گذاری خودکار)

وقتی گوگل آنالیتیکس و گول ادز را به هم لینک می‌کنید؛ اطلاعات کمپین‌های تبلیغاتی بین این دو پلتفرم به اشتراک گذاشته می‌شود. با این وجود هنوز هم به افزودن پرچسب‌ها به URL برای ردیابی و پیگیری کمپین از این طریق نیاز دارید.

اگرچه می‌توانید این کار را برای لینک‌های مورد استفاده در گوگل ادز، با افزودن دستی tagها به کمک ابزار URL Builder انجام دهید (پیش از این روش انجام کار آموزش داده شد.) اما گزینه بهتری نیز وجود دارد. گوگل ادز می‌تواند به URLهای مورد استفاده شما در این پلتفرم، به صورت خودکار برچسب کمپین ویژه‌ای را به استفاده از ابزاری به نام auto-tagging اضافه کند. Auto tagging برای دریافت معیارهای اختصاصی گوگل ادز توسط گوگل آنالیتیکس و نمایش آن در گوگل آنالیتیکس ضروری است.

موارد زیر برخی از معیارهای موجود در گوگل ادز است:

  • Query match type: این معیار میزان مطابقت هر کلمه کلیدی انتخابی شما در گوگل ادز را با جستجویی که کاربر را به وب‌سایت شما رسانده است نشان می‌دهد.
  • Ad Group: گروهی از آگهی‌ها که بر اساس شباهت کلمات کلیدی، نوع خلاقیت و کلیک در یک دسته قرار گرفته‌اند.
  • Destination URL: مقصد URL آگهی‌های شما را در گوگل ادز نشان می‌دهد.
  • Ad Format: قالب یک آگهی را به اشکال text، display و video نشان می‌دهد.
  • Ad Distribution Network: شبکه‌ای نمایش‌دهنده آگهی شما را نشان می‌دهد.
  • Placement Domain: دامنه‌ای از شبکه محتوایی است؛ که آگهی شما در آنجا نمایش داده شده است.
  • Google Ads Customer ID: شناسه منحصربه‌فردی است که به حساب گوگل ادز شما اختصاص داده شده است.

مجموعه این داده‌ها می‌توانند در تحلیل بهتر عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز، به شما کمک کنند. به عنوان مثال به کمک معیار Ad Format می‌توانید به‌سرعت عملکرد قالب‌های مختلف آگهی را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین می‌توانید بر اساس معیار Query match type استراتژی تطبیق کلمات کلیدی آگهی‌های خود را بهبود دهید.

یادآوری می‌کنیم که در صورت لینک شدن گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز، این اطلاعات را می‌توانید در منوی عمودی سمت چپ و در بخش Acquisition ببینید.

Campaigns (کمپین‌ها)

با کلیک روی گزارش Campaigns در مسیر Acquisition > Google Ads می‌توانیم عملکرد کمپین‌های مختلف گوگل ادز را ببینیم. توجه کنید که در این صفحه کمپین‌ها بر اساس نامی که در گوگل ادز به آنها اختصاص داده‌اید مرتب شده‌اند.

کمپین‌های گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس

کمپین‌های گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس

به بالای صفحه گزارش توجه کنید. در این بخش می‌توانید با انتخاب دستگاه‌های مختلف (دسکتاپ، تبلت، موبایل)، عملکرد کمپین مدنظر را در هریک از این موارد بررسی کنید. در جدول زیر نمودار و از بخش Acquisition می‌توانید کلیک‌های هر کمپین و هزینه کلیک‌ها را ببینید. همچنین در این بخش CPC متوسط هزینه هر کلیک را نشان می‌دهد.

در همین جدول و در ستون‌های زیر بخش Behavior، می‌توانید میزان engagement کاربر را با هر کمپین ببینید. در ستون‌های زیر Conversions نیز می‌توانید conversion rate، تعداد اهداف واقعی تکمیل شده و میزان ارزش ایجاد شده توسط این Conversionها را ببینید (برای مورد آخر از منوی کشویی موجود در این بخش استفاده کنید.).

Keywords (کلمات کلیدی)

در ادامه گزارش Keywords را بررسی می‌کنیم. این بخش می‌تواند به شما در درک میزان عملکرد کلمات کلیدی و تبلیخات منفرد کمک کند. به عنوان مثال اگر یک کلمه کلیدی بازدیدکننده زیادی برای شما دارد اما میزان bounce rate آن بالا است؛ ممکن است علت آن عدم ارتباط میان آگهی شما و محتوای صفحه فرود آگهی باشد. همچنین اگر یک کلمه کلیدی conversion rate بالایی دارد اما میزان impressions (تعداد دفعاتی که آگهی نمایش داده می‌شود.) کم است؛ احتمالا بهتر است میزان مبلغ پیشنهادی خود را برای آن کلمه کلیدی افزایش داده تا آگهی مرتبط با آن بیشتر نمایش داد شده و مخاطبان بیشتری را جذب کند.

در این بخش همچنین می‌توانید Device Category را به عنوان معیار ثانویه به جدول خود اضافه کنید؛ تا Keywordها را برای اساس دستگاه مورد استفده کاربر همگام کلیک روی آگهی، دسته‌بندی کنید.

Bid adjustments (تنظیمات پیشنهاد)

سرانجام بیاید به بخش Bid adjustments نگاهی بیندازیم. Bid adjustments یکی از امکانات گوگل ادز است که برای تنظیم خودکار Bid (مبلغ پیشنهادی) برای هر keyword بر اساس فاکتورهای دستگاه مورد استفاده کاربر، موقعیت جرافیایی و ساعات روز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه آنلاین، یک پیشنهاد ویژه فروش برای یکی از شعب آفلاین خود داشته باشد؛ ممکن است افزودن یک Bid adjustment، برای افزایش نمایش آگهی در دستگاه‌های موبایل، در ساعات کاری فروشگاه و در شعاع سه مایلی آن، پیشنهاد خوبی باشد.

گزارش Bid Adjustment در گوگل آنالیتیکس، عملکرد bid adjustmentهای مختلفی را که برای کمپین‌های گوگل ادز تنظیم کرده‌اید نشان می‌دهد. همچنین از بالای جدول می‌توانید با کلیک روی گزینه‌های مختلف عملکرد کمپین را بر اساس دستگاه، موقعیت جغرافیایی، ساعات روز و remarketing list (لیست بازاریابی مجدد) بررسی کنید. بازاریابی مجدد را در دوره پیشرفته آموزش گوگل آنالیتیکس شرح می‌دهیم. در نهایت برای دیدن همه تنظیمات و متریک‌های مرتبط با یک کمپین، روی نام آن کمپین کلیک کنید.

در پایان وقتی گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس متصل می‌کنید؛ می‌توانید ببینید که گوگل ادز تا چه میزان می‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد. این امکانات به شما اجازه می‌دهد تا ارزش واقعی فعالیت‌های بازاریابی خود را درک کرده و تنظیمات لازم را برای افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری انجام شده، به کار بگیرید.

جمع‌بندی دوره آموزش گوگل آنالیتیکس برای تازه‌کارها

خوشحالیم که به این بخش از آموزش گوگل آنالیتیکس رسیده‌اید. اگر آموزش‌های مطرح شده در این صفحه را خوانده باشید؛ در حال حاضر می‌توانید از این پلتفرم به‌راحتی استفاده کنید. در بخش انتهایی آنچه را آموخته‌ایم با هم مرور و درباره ادامه مسیر یادگیری نکاتی را مطرح می‌کنیم.

خلاصه آموزش‌ها

در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس برای تازه‌کارها، توضیح دادیم که تجزیه و تحلیل دیجیتال چگونه می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند. سپس توضیح دادیم که گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند. ساخت حساب کاربری، قراردادن کد رهگیری در وب‌سایت و تنظیم views و filters موارد مهم دیگری بود که در ابتدای آموزش مطرح شد.

در ادامه آموزش‌های پیشرفته‌تری ارائه شد که به کمک آن شما باید بتوانید در بخش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس پیمایش کرده، گزارش‌های خلاصه و کامل را بررسی نموده و به‌راحتی داشبوردها و میانبرهای مورد نیاز خود را برای یافتن سریع داده‌ها تنظیم نمایید.

همچنین امیدواریم که حالا بتوانید تجزیه و تحلیل‌های کلی را برای گزارش‌های بخش‌های Audience و Acquisition و Behavior انجام دهید.

روش رهگیری کمپین‌ها و تنظیم اهداف (goals) مختلف برای اندازه‌گیری تبدیل‌ها (conversions)، مبحث دیگری بود که در آموزش گوگل آنالیتیکس مقدماتی با آن آشنا شدید.

در نهایت به شما آموزش دادیم که چگونه حساب گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز خود را به یک‌دیگر متصل کنید؛ تا کمپین‌های گوگل ادز را بهتر رهگیری کرده و بهتر بهینه‌سازی کنید.

قدم بعدی

بخش مهمی از یادگیری کار با یک ابزار، تمرین و انجام پروژه‌های عملی است. درباره گوگل آنالیتیکس نیز این قاعده وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از آموخته‌های خود استفاده کنید؛ باید آنها را در پروژه‌های عملی به‌کار بگیرید.

نکته مهم دیگر درباره ابزارهای آنلاین، تغییرات مداوم و به‌روزرسانی‌های متوالی و حتی روزانه آنها است. بنابراین یادگیری مداوم امکانات جدید و آشنایی با تغییرات ایجاد شده را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

در نهایت فراموش نکنید که بخش‌های پیچیده‌تری از گوگل آنالیتیکس را در این دوره آموزش نداده‌ایم. این آموزش‌ها را می‌توانید در دوره پیشرفته آن که به‌زودی منتشر خواهد شد بیابید.

در پایان اگر هرگونه انتقاد، پیشنهاد و سوالی در زمینه کار با گوگل آنالیتیکس دارید؛ می‌توانید در بخش نظرات همین نوشته مطرح کنید. تلاش می‌کنم تا در اسرع وقت پاسخگوی نظرات شما باشم.